Tågresor mer prisvärda
Trafiken har dubblerats och tågen går 20 procent snabbare samtidigt som priserna inte har stuckit iväg - det visar ny KTH-analys.
– Även om själva priset har hållit sig på ungefär samma nivå får resenären mer för sin resa numera. Räknar man även in faktorer som bättre och mer bekväma fordon samt att antal byten på resan har minskat, kan man se stora förbättringar. Detta gäller framför allt om man jämför med 1990 men även om man jämför med år 2000, säger Johan Brandström , utredare på Transportstyrelsen.
Sedan 1990 har man satsat en hel del på ny infrastruktur vilket har ökat järnvägsmarknaden. Under perioden har den svenska järnvägsmarknaden även genomgått en avreglering och det har sitt sina spår på olika sätt.
– Vi har kanske inte sett så många fler järnvägsföretag som konkurrerar med samma produkter, men vi har sett att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna har bidragit till ett större utbud av trafik, säger Johan Brandström.
Man kan också se en större konkurrens mellan trafikslagen som exempelvis buss och regionalflyg, beroende på hur långt resenären ska på sin resa. Järnvägens andel av resandet brukar till exempel vara som högst på avstånd mellan 40 och 60 mil.
I sista hand förekommer det också konkurrens mellan järnvägsföretagen men trots den avreglerade persontrafikmarknaden är denna konkurrens fortfarande i sin linda.
Fotnot . Johan Brandström på Transportstyrelsen kommer att prata om rapporten på konferensen VTI Transportforum den 13 januari 2016 under sessionen ”Transportmarknader” mellan klockan 09:00 och 10:30 i Spegelsalen på Konsert & Kongress i Linköping. Rt-forum planerar att vara på plats under hela Transportforum 2016 .