Rekord för Scania Financial
Scania Financial Services firar 20 år som eget affärsområde med att redovisa ett rekordresultat på över 1,0 miljarder kronor för 2015.
– Nyckeln till framgång är att bli en integrerad del av kundernas verksamhet. Det blir vi genom att kombinera våra produkt- och tjänsteportföljer och att fortsätta hitta sätt att förbättra lönsamheten för våra kunder, säger Scanias vd Henrik Henriksson .
Under 2015 ökade Scania sin kundfinansieringsportfölj till rekordhöga 56,5 miljarder kronor, en ökning med 8 procent i lokal valuta. Den växande finansieringsportföljen bidrog till det rekordhöga rörelseresultatet för 2015 på 1 040 miljoner kronor (1 016).
− Vi har en stabil marknadspenetration i Europa och vi ökar penetrationen på tillväxtmarknader. Vi har exempelvis sett effekten av att vi utökat vår närvaro lokalt i Asien med ett nyöppnat kontor i Malaysia, säger Koen Knoops , chef Scania Financial Services.
Vid sidan av tillväxten i finansieringsportföljen ökar efterfrågan på Scanias försäkringslösningar.
− Vårt erbjudande står sig väl gentemot andra försäkringsalternativ på samtliga marknader och våra kunder inser fördelarna med skräddarsydda finansierings- och försäkringslösningar för transportindustrin, säger Henrik Henriksson.
Kärnan i erbjudandet är hög tillgänglighet. Effektiv skadereglering och snabba reparationer genom Scanias servicenätverk bidrar till kundernas resultat.
− Sådana paketlösningar ökar kundnöjdheten och kundernas lojalitet samt skapar affärer för våra verkstäder, säger Henrik Henriksson.
Även när det gäller den för Rt-forums läsare intressanta bussdelen så redovisar Scania ett mäktigt uppsving under 2015 jämfört med året innan. Fordonstillverkaren har mer än fördubblat försäljningen på en vikande marknad och klättrat från en sjätteplats i Tunga Bussligan 2014 till en tredjeplats i samma liga 2015.
Som Scania räknar det handlar det om en uppryckning från en marknadsandel om 6,2 procent 2014 till 15,1 procent 2015 – vilket är något högre än i Bil Swedens statistik som ligger till grund för Tunga Bussligan. Det beror på att Scania själva räknar in de åtta Irizar-bussar som byggts på Scanias drivlina. Men faktum kvarstår, det handlar om en rejäl upphämtning i alla fall, även med Bil Swedens statistik där alla Irizar-bussar särredovisar. Då blir siffrorna 5,9 procent för Scanias marknadsandel 2014 och 14,3 procent för 2015.
Vad är det då som ligger bakom återhämtningen för Scania? Enligt busschef Krister Thulin är det breda bussprogrammet och anpassningen för alla alternativa drivmedel den viktigaste grunden till att Scania ökat så stort.