Det går bra för Grönklitt
Grönklittsgruppen visar ökad tillväxt för tolfte året i rad – omsättningen ökade 23 procent och resultatet upp hela 76 Procent.
– Det här är ett kvitto på att våra långsiktiga satsningar har varit rätt och börjar ge resultat, säger Mark Baljeu , vd på Grönklittsgruppen.
Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och omfattar ett flertal anläggningar inom camping, temaparker och skidanläggningar. Bakom det goda resultatet för förra året ligger långsiktigt arbete, som har bidragit med en positiv utveckling av turismen runt Siljan. En stark campingtrend och att helgerna låg bra till för ledigheter runt jul, nyår och påsk har också spelat roll.
– En av de största anledningarna till att vi växer är att vi har en positiv utveckling året om. Vi har lyckats öka beläggning och besökstal i parker, på skidanläggningar och campingar oberoende av vilket väder vi haft, säger Mark Baljeu.
Under förra veckans årsstämma presenterade Grönklittsgruppen räkenskaperna för 2014/15, delat räkenskapsår. (2013/14 inom parentes).
* Nettoomsättningen ökade med 23 procent till 219 miljoner kronor (177 miljoner kronor).
* Resultatet efter finansiella poster ökade till 9,2 miljoner kronor (5,2 miljoner kronor), vilket är en förbättring med 76 procent eller hela 4 miljoner kronor jämfört mot föregående räkenskapsår.
– De fina siffrorna visar att vi är på rätt väg. Vi har jobbat hårt med ett ökat fokus på försäljning, prissättning och utveckling av verksamheten. Vi planerar att fortsätta det jobbet och även fortsätta växa genom expansion, säger Mark Baljeu på Grönklittsgruppen.