23948sdkhjf

Elbusspremiär i Ängelholm

Sista januari börjar de första elbussarna rulla i Ängelholms stadstrafik – det är batteribussar från BYD som leveras av Enebus i Järfälla.
31 januari får Ängelholm en tystare och grönare stadstrafik. Fem av åtta stadsbussar byts då till alldeles nya elbussar. Det är första gången Skånetrafiken kör bussar på 100 procent batteridriven el (trådbussarna i Landskrona hämtar kraft ur tråden och MalmöExpressen är en el-gashybrid).

Elbussarna i Ängelholm drivs med bra miljövals-el, vilket innebär el från sol-, vind- och vattenkraft som är producerad på ett hållbart sätt. Det ger minimala klimatutsläpp, inga hälsofarliga avgaser och dessutom en tystare miljö både ombord på bussen och i staden.

Skånetrafikens mål är att all busstrafik ska vara fossilbränslefri till 2018. Tågen och stadstrafiken (2015) är det redan. Med elbuss-projektet i Ängelholm vill Region Skåne och Skånetrafiken ta reda på mer om eldrift i stadstrafik genom ett fullskaligt pilotprojekt. Den kunskapen kommer att vara viktig i framtida upphandlingar av trafik.

– Region Skåne har höga målsättningar för minskad miljöpåverkan i Skåne och det är viktigt att Skånetrafiken ligger i framkant med miljövänliga och effektiva trafiklösningar. Därför är det positivt att el-bussprojektet i Ängelholm nu går i gång. Projektet är en av flera insatser för att nå vårt mål om en fossilbränslefri busstrafik i Skåne 2018, säger Stefan Svalö (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden.

– Det är både spännande och viktigt för Skånetrafikens utveckling att vi fått möjligheten att testa marknadens senaste elbussar i Ängelholm. Det är ett stort tekniksteg som ger helt nya möjligheter i stadsmiljön. Bussarna är tysta och släpper inte ut några avgaser och det ska bli riktigt kul att se både hur våra kunder ombord på bussen och övriga invånare i Ängelholm upplever dem, säger Kasper Kalén , affärsutvecklare.

Elbuss-projektet i Ängelholm sker i ett nära samarbete mellan Region Skåne/Skånetrafiken, Ängelholms kommun och Nobina.

– Vi har tagit ett beslut om att Ängelholms kommun ska vara 100 procent fossilfritt i alla transporter som kommunen äger eller brukar till 2021. Genom att vissa av våra stasbussar kör på el tar vi ytterligare ett steg mot en bättre miljö. Att vara pilotkommun i ett sådant här projekt är otroligt spännande, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Nyander (S).

– Stadstrafik i mindre städer, med låg hastighet, korta avstånd mellan hållplatser i en ofta trång bebyggelse är faktiskt helt optimal för just ren eldrift. Passagerarna får en tyst och bekväm resa samtidigt som stadsmiljön skonas från avgaser och buller. Nobina är stolta att få vara delaktiga i Region Skånes testprojekt och ser fram emot att få utveckla framtidens kollektivtrafik, säger Magnus Linné , projektledare för Nobina.


FAKTA/Elbussarna i Ängelholm

Det handlar om kinesiska BYD-bussar som rymmer 64 passagerare (25 sittande och 39 stående). Såväl drift som AC och uppvärmning ska klaras med el, men det finns ett extra värmeaggregat som drivs med RME att ta till vid låga temperaturer. Bussarna levereras av Enebus AB i Järfälla som redan förra året levererade de första BYD-bussarna till Eskilstuna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093