23948sdkhjf

Örebroutspel kan sänka bussbolag

Bussbranschen reagerar med oro inför Örebro läns utspel om köra all busstrafik i egen regi - Det finns risk att bussföretag tvingas lägga ner.
Rt-forum vände sig till Örebro-Värmlands Bussbranschförening för att höra hur den lokala branschen ser på utspelet i Örebro län om att göra som med VL i Västmanland - att köra all busstrafik i egen regi. Nu är det tänkt att både Örebro- och Västmanlands län ska bilda ett nytt gemensamt samhällsägt bussbolag om ett par år. Vi ställde tre frågor till Per Nordin som är ordförande i Bussbranschföreningen där han är platschef i Lindesberg för Söne som länge kört busstrafik i Örebro län.
Om beslutet om att "ta tillbaka" trafiken i egen regi blir verklighet - hur drabbas ni som är verksamma där i dag?
– Utbudet för upphandlingar minskar. Vi ser en risk att bussföretag kommer att läggas ned. Det blir i så fall små familjeägda företag som drabbas hårdast, eftersom många kör blandad upphandlad och beställningstrafik, säger Per Nordin . Han fortsätter:
– Konsekvensen kan bli att turist- och beställningstrafik försvinner lokalt/regionalt då förutsättningar för lönsamhet försvinner. Det drabbar idrottsklubbar, pensionärsorganisationer och turistnäringen som ofta beställer resor.

Hur rimmar beslutet med Kollektivtrafiklagen och ytterst EU:s regelverk?
– Det finns ingen lagstiftning som hindrar egen regi. Konkurrensverket däremot har i publicerat en rapport där de rekommenderar att kollektivtrafiken bör upphandlas, samt att dialogen bör förbättras mellan aktörerna för att vidareutveckla och förbättra kollektivtrafiken. Och LOU har från 1 januari i år har ändrats för att öka förutsättningar för samverkan och flexibilitet.

Vilka reaktioner hörs bland den berörda bussbranschen?
– Vi är oroade över att vår marknad försvinner . Risken finns att företag får lägga ned. Vi lägger oss inte i politiska beslut, men vi är angelägna om att beslutsunderlagen är gedigna så att beslut fattas på saklig grund.

FAKTA/KV:s rapport och Hulténs råport
Ur beslutsunderlag till RKM: I den av Konkurrensverket publicerade rapporten ”Kontrakt och konkurrens i den regionala kollektiva busstrafiken” konstateras att offentligt ägda bussföretag som får sig tilldelad busstrafik har inte högre kostnader än de bussföretag som vinner trafiken i
upphandlingar.

Ur Staffan Hulténs rapport ”Kontrakt och konkurrens i den regionala kollektiva busstrafiken” (sid 5):
”Kostnaderna per påstigande är 30 procent lägre i de tre kommuner som använder direkttilldelning av busstrafiken till ett offentligt företag än i storleksmässigt jämförbara kommuner som använder upphandling i konkurrens för att välja ut en operatör. Dessa skillnader är emellertid inte statistiskt signifikanta. Jag tolkar detta resultat som att de tre kommunerna som använder direkttilldelning har lägre kostnader per påstigande än jämförbara kommuner som använder upphandling, men att denna skillnad inte är tillräckligt stor för att vi ska kunna säga att skillnaden i kostnadsnivåer beror på tilldelningsförfarandet och inte någon eller några andra faktorer.”
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071