Volvo knep elbussorder
Volvo Bussar har fått en order på åtta elbussar, Volvo 7900 Electric, till Harrogate i England - Köpare är Transdev Blazefield.
Laddningen är helt automatiskt och sker via strömavtagare på bussens tak på 3-6 minuter, Volvos elbuss är cirka 80 procent mer energieffektiv än motsvarande dieselbuss.
– Det är mycket glädjande att Volvos första elbussar i Storbritannien kommer tas i trafik nästa år. Storbritannien är en av våra största marknader för vårt produktprogram inom elektromobilitet och vi ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med Transdev Blazefield för att göra Harrogate till en ledande region vad gäller miljövänlig kollektivtrafik, säger Håkan Agnevall , vd Volvo Bussar.
– Att våra elbussar ska rulla i Harrogate är mycket glädjande både för Transdev Blazefield och för Volvo. Harrogate kommer i och med det här att leda vägen när det gäller införande av elbussar som snabbladdas med opportunity charging vid ändhållplatserna, säger Phil Owen , säljchef för Volvo Bussar i Storbritannien och Irland.
– Volvo Bussar har legat i framkant när det gäller miljövänlig och hållbar teknik under de senaste 50 åren och vårt program inom elektrifierade bussar sätter en standard i Europa, inte bara vad gäller utsläpp utan också vad gäller effektivitet och flexbilitet i drift, säger Nick Page , chef för Volvo Bussar Storbritannien och Irland.
– Det här handlar om att göra Harrogate till ett ledande område vad gäller grön kollektivtrafik. När vi tar de nya elbussarna i trafik nästa år kommer det vara första gången någonsin som den nya tekniken tas i bruk i Storbritannien, säger Alex Hornby , vd The Harrogate Bus Company.
Det nya elbussystemet välkomnas även av Andrew Jones, Transportminister Harrogate och Knaresborough och medlem av det brittiska parlamentet, som sa: Harrogate ska bli en stad med låga utsläpp vad gäller bussar. Transdev Blazefield har stora ambitioner och det här innebär premiär för den nya tekniken i Storbritannien.
Projektet har finansierats med £2.25 million (runt 24 miljoner svenska kronor) från den brittiska regeringens “Low Emission Bus Scheme”. Storbritannien är Volvos största marknad för elektrifierade bussar, med fler än 1400 hybridbussar i trafik.
FAKTA/Volvo 7900 Electric
Helt eldriven, tvåaxlig, 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre dörröppningar.
80 % lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.
Tyst, avgasfri drift.
Utrustad med elmotor och litium-jon-batterier.
Batterierna laddas vid ändstationerna på tre till sex minuter*.
*Laddningstiden beror på topografi, belastning och klimatförhållanden.
FAKTA/OppCharge (Opportunity Charging)
• Gemensamt gränssnitt mellan laddstation och fordon som utnyttjar personbilsindustrins CCS standard. • Laddningseffekt 150 alternativt 450 kW. • Pantograf monterad på laddstolpe gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning med låg vikt på bussens tak. • Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och laddstationen sker via wifi.