SL:s reklamplatser digitaliseras
Företaget Clear Channel genomför tester av digitala displayer för rulltrappor för att utvärdera tekniken.
- Clear Channel och alla annonsörer har massor att vinna på att digitaliseringen når utomhusreklamen. Tekniken börjar bli finansiellt tillgänglig och dess prestanda har kommit till den punkt där vi ser att det kan bära som en kanal för annonsering, säger Ted Johansson, ansvarig för affärsutveckling och marknad på Clear Channel.
Testet äger rum på Karlaplans tunnelbanestation och är ytterst ett prov av olika tekniker och potentiella leverantörer. Fyra konsortium av bolag är med i testet och intresset för att vara med är stort. Testet pågår och kommer att pågå omkring fyra veckor framåt.
På SL tycker man att tiden är mogen för att starta digitaliseringen av reklamobjekten i tunnelbana och på bussar vilket nu ligger i startfasen.
- Vi ser stora möjligheter med digitala bildskärmar i våra trafikmiljöer både som attraktiva annonsytor men också som en snabb kanal för olika former av information till våra resenärer, säger Jarl Klang, Försäljningschef SL.
Fyra teknikleverantörer är med i testet: Megatec, Mediasolutions, NEC Scandinavia och Fujitsu Services. Dallas Sthlm står för de kreativa designlösningarna för innehållet i testet.