UbiGo lanseras i Stockholm
Vad det handlar om är att erbjuda ett enkelt vardagsresande utan att behöva äga en egen bil. Tjänsten UbiGo provades framgångsrikt i Göteborg redan för tre år sedan inom projektet Go:smart. Kunderna var mycket nöjda och effekterna på resandet mycket lovande, men piloten fick också många att tänka i nya banor.
Kollektivtrafikbranschen har sedan dess arbetat med att hitta sin roll och se hur de kan samarbeta med digitala återförsäljare. Nu finns förutsättningarna för det som nu kallas kombinerad mobilitet eller Mobility as a Service (MaaS) i vilket kollektivtrafiken är ryggraden.
Piloten i Stockholm har blivit möjligt genom dels EU-projektet Eccentric där Stockholm ingår, dels genom ett beslut i trafiknämnden tidigare i år om att öppna upp för digitala återförsäljare och att medverka i några piloter för att därefter fatta beslut om hur det ska gå till. Kollektivtrafikutbudet kommer alltså att vara en integrerad del av den paketerade resetjänsten tillsammans med bilpool, hyrbil, taxi och cyklar och eventuellt fler del tjänster.
En del av projektet är också att hitta avtals- och prismodeller som inte går på tvärs med regler för skattesubventionerade offentliga verksamheter, påverkar intäkterna negativt och når nya kundgrupper.
UbiGo Innovation samarbetar med det Österrikiska företaget Fluidtime som kommer att stå för IT-plattformen och appen. Fluidtime ansvarade för den tekniska integrationen i en liknande, och med Go:smart samtida, pilot i Wien och är idag en del av Kapsch-koncernen. Om allt går som det är tänkt kommer tjänsten att öppnas för fler kunder och genom samarbeten med lokal partners även i andra europeiska storstäder.
TRAFIKFORUM nr 9 har MaaS som tema, läs mer om tekniken där!