De klimatanpassar snabbspårväg
Hovedstadens Letbane blir en 28 kilometer lång snabbspårväg som kommer att knyta ihop Köpenhamns förorter och göra livet lättare för 13-14 miljoner passagerare varje år.
Den nya spårvägen sträcker sig från Lyngby i norr till Ishøj i söder och passerar genom åtta kommuner. Den kommer att köra på tvären över hela S-tågnätet och på så vis binda samman de fem S-tåglinjerna, som idag sticker ut som ”fingrar” från Köpenhamns centralstation, och den regionala järnvägstrafiken. Tillsammans skapar de ett sammanhängande högklassigt kollektivtrafiksystem.
– Resenärerna slipper med andra ord resa hela vägen in till centrum för att byta och sedan ut igen, Det blir betydligt lättare att komma runt, säger Jan Holsøe, vd på Tyréns A/S som, tillsammans med Tyrens AB Region Syd, lägger en del av grunden för banan genom sitt arbete med konstruktion inom mark- och anläggning.
– I vår projektering kommer vi att lägga en stor vikt i att klimatanpassa banan så att det blir lättare att hantera häftiga skyfall i de områden som banan passerar. Vi ser också till att hållbarheten ökar där det är möjligt, till exempel genom val av material och återvinning.
Spårvägen kommer att reducera biltrafiken in till Köpenhamn. Den förväntas locka till sig 4 000 dagliga passagerare från bilarna. Tågen går på el och kommer att kunna köra upp till 70 km i timmen. Men den genomsnittliga hastigheten blir ungefär 30 km.
Hovedstadens Letbane kommer även att innebära ett stort uppsving för tillväxten i regionen, med upp till 36 500 nya jobb och 32 000 nya invånare till år 2032.
Även under byggtiden beräknas den ge arbetstillfällen motsvarande cirka 7 000 manår och 240 nya fasta jobb. Utländsk erfarenhet visar nämligen att snabbspårvägar lockar privata investeringar eftersom många företag och medborgare vill etablera sig nära hållbar och effektiv kollektivtrafik.
Om allt går som planerat startar byggnadsarbetet efter sommaren. Och tågen beräknas rulla ut på en första resa år 2025.