Akut bussförarbrist hotar i Sverige
Bussbranschens sammantagna bedömning av sitt rekryteringsbehov under det innevarande året uppgår till drygt 3 100 personer. Det sammanlagda rekryteringsbehovet efterföljande två år, 2019-2020, uppgår till 4 200 personer. Detta ger ett sammantaget rekryteringsbehov på omkring 7 300 bussförare de närmaste tre åren (till och med 2020).
Motsvarande siffra i undersökningen för två år sedan var 4 200 personer. Sitationen har alltså nästan blivit dubbelt så illa som branschen kalkylerade med för två år sedan. Det är ytterst allvarligt och redan i dag får många resenärer erfara att bussturer ställs in på grund av bussförarbrist. Läget är så känsligt att en enda förkyld bussförare kan påverka trafiken.
Utan bussförare stannar samhället. Det blir svårare att ta sig till jobbet, skolan och till läkarbesöket. Det blir också svårare att jobba eller studera på annan ort. Störst till antalet är bussförarbristen i storstadslänen Stockholm, Västra Götaland och Skåne.
– Kvalitet driver rekrytering. En förutsättning för att vi ska lyckas utbilda fler bussförare är en kontinuerlig dialog mellan det offentliga och branschen så att relevanta och utbildningar av god kvalitet kan skapas, inom såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.
Caj Luoma har skrivit en debattartikel om läget i SvD tillsammans med Transportföretagens vd Mattias Dahl, här finns ett referat av debattartikeln!
För stora delar av landet är den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen pensionsavgångarna. I Hallands län är 28 procent av de anställda över 60 år och 65 personer kommer att gå pension mellan 2018 och 2020. Därutöver är det för få personer i dag som har rätt körkortsbehörighet. Transportföretagen föreslår därför möjlighet att utöka det nya CSN-lånet till körkort för arbetssökande till att även omfatta C- och D-körkort, det vill säga körkort för buss och lastbil.
– Genom att utöka behörigheterna samt vidga gruppen sökande till att även omfatta personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet kan vi få fler behöriga bussförare. Det gynnar dessutom hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort, säger Caj Luoma.
Rapporten från Transportföretagen tar upp bussförarbristen län för län. RT-Forum har publicerat dem som vi hittills fått tillgång till:
Halland, Kalmar, Västerbotten, Västmanland, Västerbotten, Jönköping, Östergötland, Värmland, Sörmland, Blekinge, Dalarna, Kronoberg, Örebro, Gävleborg, Gotland, Norrbotten, Skåne, (fortsättning följer!)
FAKTA/Behovet av bussförare län för län fram till 2020
Stockholm – 2996
Västra Götaland – 1 395
Skåne – 501
Uppsala – 282
Kalmar – 233
Örebro – 221
Östergötland – 190
Halland – 177
Sörmland – 166
Dalarna – 160
Jönköping – 157
Norrbotten – 154
Värmland – 153
Blekinge – 118
Gävleborg – 114
Västernorrland – 102
Västmanland – 101
Västerbotten – 90
Gotland – 25
Kronoberg – 23
Jämtland – 19