Enklare upphandlingar med Hogia
Som en av få systemleverantörer säkerställer Hogia att kunder inom såväl privat som offentlig sektor kan skicka och ta emot e-fakturor direkt från sina ekonomiprogram, utan att behöva tänka på format, tekniska anpassningar eller integrationer för att leva upp till gällande lagkrav.
I april blir det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras elektroniskt. Det innebär att alla leverantörer till offentliga verksamheter måste skicka elektroniska fakturor (e-fakturor), och att såväl myndigheter som kommuner, landsting och regioner måste kunna ta emot e-fakturor. PEPPOL är ett av flera nätverk som tillhandahåller standardiserade och godkända format för att skicka och ta emot e-fakturor i enlighet med den nya lagstiftningen.
– För oss på Hogia är det självklart att ta oss an nya standarder och gå in som accesspunkt i PEPPOL. Vi som leverantör säkerställer nu att våra kunder enkelt kan kommunicera med andra parter i nätverket och leva upp till gällande lagkrav. När köpare och säljare kan utbyta information oberoende av vilket affärssystem de använder skapar vi förutsättningar för en bättre e-handel, säger Hogias e-fakturaexpert Anna Elverheim. Hon fortsätter:
– Vi ser att PEPPOL-nätverket börjar få stor spridning i Europa. I Norge använder redan de flesta aktörerna inom såväl det privata näringslivet som i den offentliga sektorn PEPPOL, en utveckling vi hoppas på även i Sverige när lagkravet träder i kraft i vår. I Sverige är alla myndigheter registrerade i nätverket och sannolikt kommer hela den offentliga sektorn att följa efter i snabb takt. För att förenkla kommunikationen mellan samtliga parter förväntas även leverantörer till offentliga verksamheter att börja använda PEPPOL som standard.
Obligatorisk e-faktura gäller alla inköp till följd av offentlig upphandling och omfattar därmed även direktupphandling. Att inte fakturera på rätt sätt till offentliga organisationer kan innebära vite. PDF-faktura eller skannade fakturor kommer inte att godkännas.