23948sdkhjf

EU intresserade av bussbatteristandard

Ett initiativ från EU-kommissionen banar väg för gemensam standard för batteriet för bussar – Sveriges Bussföretag ser positivt på initiativet.

EU-kommissionen antog 2018 en strategisk handlingsplan för batterier i syfte att se till att batterier som utvecklas och används i Europa är säkra, effektiva och följer miljömässiga och sociala standarder för tillverkning, användning och destruktion. I handlingsplanen tillkännagav kommissionen sin avsikt att lägga fram hållbarhetskrav för alla batterier som placerats på EU-marknaden. Handlingsplanen har därmed betydelse för den pågående elektrifieringen av bussar.

– Initiativ för standardisering av regelverk och krav på batterier kan innebära minskade kostnader och färre särkrav för bussföretag och offentliga beställare av kollektivtrafik, vilket i sig kan leda till minskade kostnader för kollektivtrafiken som helhet. Men det är viktigt att branschens röst beaktas i utformningen av sådana EU-gemensamma regelverk, säger Anna Grönlund, vice vd och branschchef Sveriges Bussföretag.

EU-kommissionen påpekar i sin handlingsplan att batterier och deras komponenter är produkter som inte styrs av nationella gränser i unionen. Om hållbarhetskraven för batterier etableras på nationell nivå finns risk för att ett lapptäcke med olika nationella regler skulle kunna skapa rättsliga hinder som hindrar den fria rörligheten för batterier inom EU. Ett harmoniserat regelverk på EU-nivå skulle hjälpa marknaden för batteriproduktion, återvinning och avfallshantering att fungera mer effektivt menar EU-kommissionen.

En trolig följd av EU-kommissionens initiativ är nya förslag för ekodesign och/eller en energimärkningsförordning, som är direkt tillämplig i alla medlemsstater. För att detta ska kunna bli verklighet behövs skarpa förslag. Som en del i den processen planerar EU-kommissionen för en öppen konsultation, en slags remissrunda, under första kvartalet 2019. Den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP är aktiva i frågan på plats i Bryssel. I UITP:s EU-kommitté ingår bland andra Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund tillsammans med representanter för Svensk Kollektivtrafik och Trafikförvaltningen Region Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.281