Samtrafiken gillar regeringsförslag
Det är alltså i en av de 76 punkterna i Januariöverenskommelsen som införandet av det nationella biljettsystemet nämns, något som förvånade Sveriges Bussföretag som tycker att detta redan finns genom Samtrafikens Reserobot.
Så här kommenterar Samtrafikens kommunikationschef Karin Jihde uppgifterna om att införa ett nationellt biljettsystem:
– Vi har grundstrukturerna på plats och från Samtrafikens sida ser vi mycket fram emot att vara aktiva i den kommande utredningen tillsammans med andra branschaktörer så som Svensk Kollektivtrafik.
– Vi välkomnar regeringens förslag och ska göra vårt yttersta för att förverkliga en smidig lösning för resenären. Vi har sedan många år ett pågående standardiseringsarbete som underlättar för landets trafikaktörer att kombinera olika biljettyper och system. Vi förstår frågan mångfalden av appar och lösningar. Den absoluta majoriteten av kollektivtrafikresandet sker dock inom regionerna där kundnöjdheten ofta är ganska hög, men reser du frekvent över länsgränser kan det bli utmanande med olika system.
– Bakom flera av dessa utåt sett olika lösningar ligger emellertid det nationella standardiseringsarbetet som är i full gång sedan 2012. Den stora utmaningen är inte nödvändigtvis teknisk utan handlar om harmonisering av affärsregler så som priser och biljettkategorier.