Kollektivtrafiken vinner terräng
Kollektivtrafiken har fått alltså fått nya resenärer, och de är dessutom allt nöjdare. Marknadsandelen av alla motoriserade personresor har ökat från 28 till 31 orocent under förra året. Det visar analyser från den nationella resvaneundersökningen Kollektivtrafikbarometern.
74 000 personer har under hela 2018 fått svara på frågor kring resvanor, kvalitet och service. De intervjuade är både de som brukar resa med kollektivtrafik och de som inte brukar göra det. Resultatet visar att över hälften, 53 procent av svenska folket, reser med kollektivtrafiken minst en gång i månaden. 79 procent av dessa är nöjda med senaste resan med sin regionala kollektivtrafikmyndighet eller sitt länstrafikbolag - en förbättring med 3 procentenheter sedan 2017.
Undersökningen visar också en högre marknadsandel för kollektivtrafikresandet. Det senaste året har andelen även där ökat med tre procentenheter till 31 procent av det motoriserade resandet.
– Det är mycket glädjande siffror och ett steg i rätt riktning mot att nå fördubblingsmålet för branschen, säger Mattias Andersson, projektledare på branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.
Undersökningen visar bland annat att:
• En tredjedel av kunderna tycker att möjligheterna att resa kollektivt har förbättrats under senaste året.
• 76 procent tycker det är lätt att köpa biljetter, vilket är en kraftfull förbättring de senaste åren tack vare bland annat bättre biljettappar och förenklade biljettsystem.
• Nöjdheten med den senaste resan med bolaget tenderar att öka med stigande ålder. Mest nöjda är personer i de äldre åldersgrupperna, framför allt 65–85 år.
• Kvinnor är nöjdare med bekvämligheten ombord jämfört med män.
Men fortfarande finns det mycket att göra för att förbättra kundnöjdheten. 12 procent av resenärerna anger att de blev försenade mer än 5 minuter på sin senaste kollektivtrafikresa. 45 procent av allmänheten svarar att de inte kan lita på att de kommer i tid när de reser med kollektivtrafiken och bara 42 procent av resenärerna anser att informationen vid förseningar och stopp är bra.
– Det krävs ett krafttag så att alla aktörer tillsammans i branschen arbetar för att förbättra punktligheten och skapa ett högre förtroende för kollektivtrafiken. För att dessutom öka marknadsandelarna är det viktigt med ett relevant utbud och ett linjenät och tidtabell som passar just de tillfällen resenären har behov av att resa. Framkomligheten är också viktig. Tar det längre tid att resa kollektivt än med alternativa färdmedel är kollektivtrafiken inte relevant för den som har alternativ, säger Mattias Andersson.
Rapporten i sin helhet är tillgänglig HÄR!