23948sdkhjf

Grönt för 24-meters bussar

Regeringen har beslutat att göra regelverket enklare så att bussbolag kan köra längre bussar i kollektivtrafiken – Sveriges Bussföretag jublar.

Regeländringen innebär att bussarna får vara längst 24 meter och framföras i högst 60 km/h. Sådana bussar, som oftast är dubbelledsbussar, körs redan i Göteborg, Malmö och ytterligare på något håll, men de har fått tidsbegränsad dispens av Transportstyrelsen, en dispens som alltså måste omprövas med jämna mellanrum.

Ute i världen finns gott om dubbelledsbussar i trafik i BRT-system, även i Europa trots att maxlängden för bussar är 18 meter inom hela EU. I andra EU-länder finns gått om bussar som är både 21 och 24 meter långa ändå fått köra i trafiken, antagligen för att deras tillsynsmyndigheter enklare låtit de längre bussarna rulla. Men i Sverige har gränsen varit 18 meter, och Transportstyrelsen har följt EU-reglerna strikt och endast beviljat dispens ytterst sparsmakat. Det har krävts mycket för att få undantag för längre bussar, därför finns de bara ett två städer ännu. Nu blir det alltså lättnader:

– Längre bussar kan ta med fler passagerare samtidigt som utsläpp, kostnader och trängsel kan minska. Beslutet innebär att regelverket blir enklare, vilket öppnar upp för att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Transportstyrelsen kommer inte längre behöva godkänna längre bussar genom särskilda föreskrifter i och med regeringens beslut, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Transportstyrelsen har tidigare genom en särskild tidsbegränsad föreskrift tillåtit försökstrafik med längre bussar. Det sker idag i Malmö och Göteborg. Fler andra städer, bland annat Karlstad och Helsingborg, har visat intresse för länge bussar till sin stadstrafik men ännu körs bara 18-meters enkelledbussar där. Troligtvis på grund av regelkrånglet: För att få tillstånd av Transportstyrelsen att köra 24-metersbussar så skulle hänsyn tas till var den längre bussen skulle framföras och myndigheten krävde också samråd med både kommun och kollektivtrafikföretag.

Med den nya regeländringen väntas fler visa intresse när maxlängden för bussen ökar till 24 meter, och bussbranschen reagerar positivt:

– Glädjande att regeringen nu fattat beslut i frågan och underlättar för att utveckla kapacitetsstark busstrafik, som lockar fler att resa kollektivt. Transportstyrelsens utredning som utgjorde regeringens underlag var väl genomförd, kommenterar Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag. Förbundet har tillsammans med bland annat Svensk Kollektivtrafik drivit frågan i flera år.

FAKTA/Regelverket nu och sedan

Nu:

Enligt nuvarande trafikförordning (1998:1276) och gällande EU-regler får en buss vara som längst 18,75 meter. Det gäller såväl i stadstrafik som för långfärdsbussar. Längdbegränsningarna i EU-reglerna gäller inte för ledbuss med fler än en ledad sektion och buss med tillkopplad släpvagn avsedd för personbefordran.

Sedan:

Regeringens beslut innebär att en ledbuss med fler än en ledad sektion samt buss med tillkopplad släpvagn i kollektivtrafiken får vara 24 meter långa istället för 18,75 meter och framföras i Sverige utan att Transportstyrelsen behöver meddela särskilda föreskrifter. Förordningsändringarna träder i kraft den 1 maj 2019. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078