23948sdkhjf

MTR Exprss i storbråk med IT-leverantör

MTR Express stämt sin tidigare samarbetspartner Snowfall för dataintrång – de krävs samtidigt ett stort skadestånd, rapporterar nättidningen Breakit.

Uppstickaren MTR Express har haft Snowfall som leverantör av IT-tjänster sedan 2015, bland annat plattformar för biljettbokning och liknande. Men samarbetet fick ett tvärt slut nyligen, tågoperatören tvingades byta bokningssystem snabbt vilket vållat stora kostnader. Orsaken är att MTR Express anser att Snowfall betett sig mycket illojalt, på gränsen till – eller rent av – brottlsigt.

Det här har resulterat i en stämningsansökan som lämnats in till Stockholms tingsrätt – enligt uppgifter i Breakit stämmer MTR Snowfall för att få kontroll över domännämnen mtrexpress.se och mtrx.se – båda dessa webbadresser är för närvarande döda och omöjliga att använda.

Det är ännu oklart på vilket sätt Snowfalls agerande varit illojalt eller brottsligt och MTR Express väljer att inte ge några kommentarer i nuläget. När det gäller skadeståndet framgår dock att MTR kräver en ansenlig summa av Snowfall, 200 000 kronor per dag så länge det påstådda intrånget fortsätter.

Snowfall slår däremot bakut och påstår att anklagelserna är helt ogrundade. Per Nasfi uppger till Breakit att han tror att MTR Express agerande har sin grund i att de vill ta sig ur avtalet med Snowfall utan kostnad men ändå fortsätta att snylta på delar av den plattform som levererats till MTR. Allt enligt Snowfall.

Att samarbetet varit mycket nära mellan MTR Express och Snowfall visade sig bland annat i det faktum att Per Nasfi figurerat som tågoperatörens marknadschef på informationssidan på nätet.

Rt-forum kommer att följa ärendet framöver samt självklart rapportera hur MTR Express vill kommentera IT-affären så fort redaktionen får kontakt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064