Snart rullar Gacha
Bakom projektet med den självkörande ”bussroboten” står finska Sensible 4 och japanska Muji. De har lanserat fordonet Gacha som ska sättas i trafik under april i år. Litet speciellt är att här samverkar ett teknikutvecklingsföretag med ett livsstils- och återförsäljarföretag vilket är tämligen ovanligt inom fordonsbranschen.
Att fordonet Gacha skulle vara det första självkörande som klarar alla slags väder lär dock konkurrenterna bland de autonoma fordonstillverkarna inte hålla med om. Dock skiljer sig designen ganska mycket från övriga små självkörande bussar, något som japanska Muji ligger bakom, företaget är kända för sin design och har utformat fordonet för att öka användarupplevelsen.
Sensible 4 förser skyttelbussen med sin autonoma körteknologi som garanterar fordonets positionering, navigering och uppfattning av hinder, vilket möjliggör autonom körning under alla förhållanden enligt aktörerna bakom projeket.
Gacha hade sin jungfrufärd direkt efter att fordonet avtäcktes framför Helsingfors nya centralbibliotek Oodi, då i ett iskallt Helsingfors. Sedan följer en uppvisning i att transportera männsikor i trafiken, först i Esbo i april 2019 sedan står Tavastehus, Vanda och Helsingfors på tur senare under 2019.
Sensible 4 planerar för närvarande att producera en första fordonsflotta för offentliga piloter i olika städer i Finland och även i städer utomlands under 2020. Målsättningen är att skapa självkörande fordonsflottor med minibussar som en fungerande del av städernas befintliga transportsystem till år 2021. För att nå dit siktar Sensible 4 på att etablera partnerskap med ett antal städer som vill satsa på att pröva självkörande fordon i kollektivtrafiken.