Återbetalning i Skåne

Och varför får vissa kommuner då tillbaka pengar av Skånetrafiken? Jo förklaringen är att kostnaderna minskar samtidigt som antalet färdtjänstresor ökar.
– Parallellt med sänkta kostnader levererar vi bättre kvalitet till våra kunder, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef för Skånetrafikens Serviceresor.
Från och med 1 januari 2019 använder Skånetrafiken ett nytt avtal för färdtjänst i 24 skånska kommuner. Tidigare betalade kommunerna en fast kostnad, men nu debiteras kommunerna för de verkliga kostnaderna efter en avstämning varje halvår.
Efter första halvårets avstämning delade Skånetrafiken i september förra året ut 2,9 miljoner kronor i återbäring. Efter andra halvårets avstämning delar Skånetrafiken nu ut ytterligare 4 miljoner kronor i återbäring. Och detta trots att antalet resor med färdtjänst ökat med 3,5 procent under 2019.
– Samtidigt som priset per resa sjunker, ökar punktlighet, trygghet och kundnöjdhet, säger Titti Unosdotter och tillägger att de kostnader som Serviceresor räknade med, när beställningscentralen gick över i egen regi, har blivit lägre än beräknat och samtidigt lett till bättre kvalitet.
– Det är glädjande att se hur effektivt Skånetrafikens Serviceresor arbetar med pris och kvalitet, säger Carina Zachau, ordförande i kollektivtrafiknämnden.
1 februari ansluter sig även Burlövs kommun till Skånetrafikens Serviceresor. Därmed har Skånetrafikens Serviceresor förtroendet att ansvara för färdtjänsten i 25 av Skånes kommuner.
– Vi välkomnar Burlövs kommun och ser fram emot att få ännu fler kommuner som samarbetspartners när det gäller färdtjänst, säger Titti Unosdotter.
Fotnot. Serviceresor sköts sedan maj 2018 i Skånetrafikens egen regi.