23948sdkhjf

Ny forskning om elbussar

Ett nystartat forskningsprojekt hos Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik, K2, ska studera introduktionen av elbussar.

Busstrafiken i Sverige genomgår just nu en omfattande förändring när elbussar introduceras i snabb takt, både i samband med att trafikavtal förnyas och inom redan befintliga avtal.

– Den snabba förändringstakten gör att det är angeläget att studera omställningen och att lösa eventuella problem som kan uppstå för att uppnå en så effektiv och hållbar busstrafik som möjligt, säger Fredrik Pettersson-Löfstedt från K2 och LTH, som är en av de forskare som deltar i projektet.

Projektet eplusbus genomförs av forskare knutna till K2, med huvudfinansiering från Trafikverket och med bidrag från bussbranschens egen forsknings- och utvecklingsfond BR, i samverkan med Sveriges Bussföretag inom Transportföretagen, samt från Energimyndigheten.

Syftet med forskningsprojektet är att dra lärdomar av pågående processer i Sverige där elbussar just nu introduceras både linjevis i större städer och i hela fordonsflottor på en gång i mindre städer.

– För Trafikverket är det här en strategisk satsning som kan föra in viktig kunskap i arbetet med den bredare elektrifieringen av vägtransportsystemet, säger Björn Hasselgren som är Trafikverkets representant i projektet.

Projektet har en budget på 4,3 miljoner kronor och pågår under perioden 2020 – 2022.

– Det är glädjande att vi kunnat etablera ett särskillt samarbete med Trafikverket, Energimyndigheten och K2 kring elbussutvecklingen i Sverige. I många av de upphandlingar som kommer under de närmaste åren har intentionen från de offentila beställare varit tydliga, många kommer att satsa på elbussar i landets regioner. Då är det viktigt att branschens kompetenser och kunskaper tas till vara och det kan vi göra genom att stödja det här nationella projektet, säger Anna Grönlund, branschchef, Sveriges Bussföretag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079