23948sdkhjf

"Flygskattehöjning helt fel väg"

Regeringen hotar att chockhöja flygskatten – resebranschen kritisk.

Enligt uppgifter i media planerar regeringen att höja flygskatten rejält, detta för att finansiera ett större rutavdrag som ingår i januariavtalet. Rutavdraget beröknas kosta 270 miljoner kronor per år enligt Dagens Industri. Pengar som den redan ansträngda budgeten inte enkelt kan trolla fram, alltså planeras en rejäl höjning av flygskatten för att få hem pengarna till den nya rutavdraget.

En skatteskärpning inom ett kritiserat transportområde ska alltså finansiera större avdragsmöjligheter för hushållsnära tjänster. En omfördeling som inte helt oväntat sågas av många inom resebranschen, bland kritikerna finns SRF:

Flygskatt är ineffektivt, det främjar inte flygbolag som arbetar för att minska sin klimatpåverkan. Ökad användning av biobränsle är den viktigaste åtgärden för att flyget ska bli fossilfritt, säger Didrik von Seth, generalsekreterare i resebranschföreningen SRF. Han fortsätter:

SRF är positiva till en reduktionsplikt av förnybart flygbränsle, som regeringens utredare Maria Wetterstrand föreslagit. En reduktionsplikt är ett mycket bättre styrmedel än flygskatt.

SRF anser att flygskatten ska avskaffas och att de intäkter den genererat för staten bör investeras i åtgärder som minskar flygets klimatpåverkan. Om flygskatten ska vara kvar bör intäkter som motsvarar den användas för att minska flygets klimatpåverkan, inte till att täcka underskott i statens budget.

Ett bra alternativ till flygskatt är differentierade start- och landningsavgifter, som tar hänsyn både till användningen av bioflygbränsle och till mängden fossila utsläpp per passagerare. SRF vill även se krav på statliga myndigheter att upphandla bioflygbränsle i ramavtal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.392