23948sdkhjf

Koll på uppkopplad kollektivtrafik

Olof Johansson, Trafikverket, inleder Kollektivtrafikdagens block ”Det uppkopplade transportsystemet” 13 maj i år.

Olof Johansson är programchef över digitaliseringen av transportsystemet hos Trafikverket och har under lång tid tagit ett brett grepp över alla frågor som rör uppkopplade och autonoma transportsystem. På Kollektivtrafikdagen 13 maj på Quality Hotel Friends i Solna är rubriken på hans programpunkt ”Framtidens uppkopplade transportsystem – så hjälper det oss att skapa ett hållbart samhälle”.

Mer information om Kollektivtrafikdagen - klicka HÄR!

Vad är det hetaste inom ditt område just nu?

– Det är mycket som händer just nu. Vi pratar mycket om hur vi kan använda information från olika källor, det finns oerhört mycket information i samhället i dag, information från fordon och information från mobiltelefoner, med mera. För att kunna analysera stora mängder information är också AI (artificiell intelligens) intressant, säger Olof Johansson. Han fortsätter:

– Ett uppkopplat transportsystem är högintressant då fordon, användare och infrastruktur kan dela information med varandra vilket kan bidra till ökad transporteffektivitet, detta kan tillsammans med elektrifieringen bidrar till ett mer hållbart transportsystem. Klimatfrågan är just en jätteutmaning och i det sammanhanget är elektrifieringen väldigt het, målet är att elektrifiera stora delar av den totala transportsektorn.

Kan du nämna något litet om vad du tänker tala om på Kollektivtrafikdagen 2020?

– Det blir litet av det som jag just nämnt. Jag kommer framför allt att beröra hur vi inom Trafikverket arbetar med att ta reda på hur vi kan använda informationsdelning och uppkoppling på ett smart sätt för att skapa nytta i transportsystemet. Jag kommer också att lyfta konkreta exempel på det här på Kollektivtrafikdagen.

– Så med utgångspunkt i de utmaningar vi står inför i samhället kopplat till vad vi faktiskt gör för att kunna möta det. Ett exempel är geofencing som jag talat om tidigare.

Vad händer inom geofencing?

– Det händer mycket. Vi har exempelvis startat en forskningsplattform tillsammans med många partners – där finns fordonsindustrin, forskningsinstitut samt Stockholm och Göteborg. Där tittar vi mycket på förutsättningarna för geofencing, vad som behöver göras när det gäller forskning och utveckling och hur regelverket behöver förändras.

– Intressant är också ett EES-projekt som är inriktat på att skapa piloter och visa upp tekniken, se hur datautbytet kan gå till mellan de olika parterna. Där har vi fått ett eget arbetspaket som vi ska arbeta med och intresset från de andra nordiska länderna är stort..

– Egentligen pågår det väldigt mycket inom just geofencing, många olika aktörer är inne och tittar på tekniken. Vi från vår sida håller också på att se över vår framtida roll samt regelverken och hur de kan utvecklas.

Om geofencing ska införas, vad behövs?

– Det saknas egentligen två förutsättningar i dag för en storskalig introduktion av tekniken. Dels att få ordning på den digitala infrastrukturen och dels regelverket. Jag tror att vi snart når dit och då kommer de första systemen att rullas ut i Sverige. För att få effekter av tekniken på kort sikt fokuserar vi på frivillighet och att kunna tillhandahålla nödvändig digital information till flottägare som vill säkerhetsställa att deras fordon framförs lagligt.

FAKTA/Olof Johansson

Programchef över digitaliseringen av transportsystemet hos Trafikverket. Program i det här sammanhanget innebär att Olof Johansson jobbar tvärs med innovationsarbetet i Trafikverket och ger inspel på nya arbetssätt och åtgärder till olika delar av organisationen. Samtidigt är han ordförande för en av verkets forskningsportföljer, Planera. Arbetet gäller alla transportslag, både person- och godstrafik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078