Extrastämma för Hybricon
Den extra bolagsstämman tycks enligt ett pressmedelande mest handla om formalia, bland annat ska bolagsordningen modifieras genom en marginell sänkning av lägsta och högsta aktiekapital i bolget medan minimala och maximala antalet aktier fördubblas. Rt-forum återkommer när redaktionen får veta mer om vad som händer på den extra bolagsstämman som av allt att döma på något sätt handlar om att få in mer kapital till företaget som inte haft en enkel resa trost att elbussar ligger i tiden.
En tung motgång för Hybricon var elbussupphandlingen till Skellefteå kommun. Bolaget vann upphandlingen som sedan överklagades på övertid, slutligen gick affären till Volvo Bussar i stället.
Enda ljusningen i år är ett förlängt serviceavtal i Umeå som blev klart i mitten av januari. Läs mer HÄR. I övrigt är det mest motigt för det tekniktunga elbussbolaget.
Nettomostättningen rasade med 61,6 procent, från 9,9 miljoner kronor till 3,8 miljoner kronor. Rörelseresultatet gick från en nätt vinst på 1,1 miljoner kronor till en förlust på -12,2 miljoner kronor. Det blev ingen utdelning till aktieägarna för 2019 och det blev det inte 2018 heller. Under 2018 såldes en begagnad elbuss med tillbehör för cirka 7 miljoner kronor vilket lyfte fjärde kvartalet det året.
Under slutet av 2019 meddelade Hybricons ledning att ett viktigt internationellt samarbete ingåts med den kinesiska busstillverkarnn Xiamen King Long som är världens näst största busstillverkare. Enligt Hybricons vd Johan Suup är detta ett mycket viktigt steg i företagets långsiktiga målsättning att skapa ett internationellt samarbete med en stor aktör för stadsbussmarknaden.