Eneroth svarade bussbranschen
På Transportforum 13 januari svarade infrastrukturminister Tomas Eneroth på frågor från konferensens deltagare i en direktsänd intervju från den digitala Myndighetsmontern. Nu finns frågestunden att se i repris via Youtube. Bland de frågor infrastrukturminister Tomas Eneroth svarade på var bland annat vilken som är hans största utmaning just nu, och då berättade han om det svåra i att prioritera och ändå se helheten för hela landets samlade transportsystem i det pågående arbetet med infrastrukturpropositionen och infrastrukturplanen.
Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, var en av deltagarna på Transportforum som skickat in en fråga om fortsatta och riktade stöd till landets bussföretag. Hon hänvisade i sin fråga till förbundets förslag till stöd för avställda turistbussar och det faktum att många bussföretag har haft en minskad verksamhet med upp över 90 procent i spåren av Coronakrisen. Anna Grönlund välkomnade också att regeringen förlängt men undrade om bussbranschen nu 2021 kan förvänta sig riktade stöd till exempelvis bussföretag efter det i syfte att behålla kritisk kapacitet i persontransportnäringen?
Tomas Eneroth svarade att han väl kände till den tuffa verkligenhet som bland annat landets buss- och taxiföretag nu lever i. Han poängterade också att han har en god dialog med Anna och bussbranschen. Några löften ville han inte ge, men han påpekade med eftertryck att han heller inte utesluter riktade stöd längre fram. Han underströk att han tror att regeringen kommer att behöva hitta fler och gärna mer träffsäkra modeller, ett arbete som han menade behöver ske i samråd med branscherna.
Tomas Eneroth fick också en deltagarfråga rörande framtida finansieringsformer för kollektivtrafiken. I sitt svar hänvisade Tomas Eneroth till att nu när regeringen gått in med både öronmärkta och generella statsbidrag för kollektivtrafiken har det inte bara varit för att ersätta förlorade biljettintäkter utan också i ett andra steg för att ställa krav på volym i trafikutbudet. Han fortsatte med att högt fundera över om staten i fortsättningen borde och ska ta ett större ansvar för kollektivtrafiken. I sitt resonemang hänvisade han till kollektivtrafikens stora betydelse för arbetsmarknadsregioner, för pendling, för mäns och kvinnors möjlighet till arbetsresor och för att vi ska kunna ställa om hela transportsystemet. Ett ökad statligt engagemang i kollektivtrafiken var därför inget han ville utesluta för framtiden och han berättade också att han inlett samtal med flera regionala företrädare redan.
Tomas Eneroth avslutade med att understryka att han vill satsa på kollektivtrafiken eftersom den är viktig, inte minst för våra städers utveckling.
Se hela intervjun med infrastrukturminister Tomas Eneroth genom att klicka HÄR!