Nu avgör EU framtiden för fossilfri busstrafik
Idag kör över 85 procent av de svenska bussarna på förnyelsebara drivmedel. Under våren kommer ett antal beslut tas i EU som avgör framtidens vägval.
– Den svenska regeringen driver på för att få fortsatt möjlighet för skattebefrielse på höginblandade biodrivmedel såsom HVO. Men det är viktigt att EU inte fattar beslut om att ytterligare begränsa vilka råvaror vi kan producera förnyelsebara drivmedel av om vi ska klara av omställningen och nå Sveriges och EU:s ambitiösa klimatmål för transportsektorn. Elektrifieringen är viktig och bussbranschen ser nu hur alltfler elbussar sätts i trafik runt om i landet. Men vi behöver fortsatt biodrivmedel för att klara omställningen. Här behöver nu svenska politiker på alla nivåer stödja oss i branschen och påverka frågan i Bryssel, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Hon vänder sig tydligt till regionala och kommunala politiker med kontakter inom EU olika beslutsfattande organ.
Bakgrunden är följande: Först och främst handlar det om att flytande biodrivmedel endast är skattebefriade detta år ut (biogas är det till och med år 2030). Fortsätter inte denna skattebefrielse blir de höjda drivmedelspriserna en kostnadsbomb för kollektivtrafiken. Risken är då att landets kommuner och regioner också genom sina regionala kollektivtrafikmyndigheter kan tvingas välja mellan att köra ett attraktivt utbud eller att köra klimatsmart.
– Det är ett val vi inte vill att våra offentliga beslutsfattare ska tvingas till, kommenterar Anna Grönlund.
För det andra att när nu lagen om reduktionsplikt kräver större volymer av HVO i dieseloljan för alla som tankar, så beräknas efterfrågan och därmed priserna på biodrivmedel såsom HVO att stiga. Detta kommer ske oavsett skattefrihet eller inte på de höginblandade biodrivmedlen men effekterna kan alltså olyckligt samverka och skapa en kostnadsbild som får de senaste årens stora positiva framsteg för svenska bussar att backa.
Läs hela rapporten "Miljösmart resande" genom att klicka HÄR!