23948sdkhjf

Nya restriktioner – kan påverka beställningstrafik

Under tisdagen höll regeringen pressträff med anledning av den ökade smittspridningen. Sedan tidigare har rekommendationer om trängsel och vaccinbevis införts, nu införs ytterligare restriktioner för att minska smittspridningen.

Redan idag, den 21 december, ändras reglerna kring inreseförbud till Sverige. För att få resa in i landet krävs numera covidbevis vid inresa från ett EU/ EES-land eller ett negativt covid-19 test.

Från och med den 23 december rekommenderas alla som har möjlighet att arbeta hemma. Deltagande på cuper och läger inomhus avråds fram till 16 januari. Från 24 december blir det obligatoriskt med platsbokning på vissa långaväga buss- och tågresor inom kollektivtrafiken. Omställningsstödet förlängs till och med januari i en extra budgetåtgård meddelar finansminister Mikael Damberg under pressträffen.  

Tidigare i december infördes rekommendationer om att bära munskydd i kollektivtrafiken och att undvika trängsel.

– Det är positivt att regeringen nu meddelar att man aktiverar omställningsstödet även för januari. Stödet har haft stor betydelse för många drabbade företag inom persontransporter och besöksnäring. Men regeringen borde redan nu kunna förlänga stöden till och med mars månad så att företagen kan planera för framtida överlevnad.

Enligt Folkhälsomyndighetens information som publicerades i anslutning till regeringens presskonferens den 21 december hemställer även myndigheten till regeringen att fatta beslut om att enbart tillåta sittande resenärer vid långväga kollektivtrafik.

– Redan idag körs i princip all långväga busstrafik med enbart sittande resenärer. För andra former av långväga kollektivtrafik kan situationen se annorlunda ut, kommenterar Anna Grönlund och fortsätter:

– För de bussföretag som kör turist- och beställningstrafik innebär regeringens avrådan från cuper och läger att de lag och klubbar som bokat transporter sannolikt kommer avboka. Regeringen behöver därför överväga ett särskilt riktat stöd till de företag som bedriver busstrafik, som man nu riktat särskilda stöd till idrotts- och kultursektorn. Nu kommer återigen många bussar att stå still i Sverige och bussföretagen behöver insatser för att upprätthålla en fortsatt robust kapacitet för den samlade svenska transportsektorn.

Texten uppdateras

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.187