Här är Scanias nya Interlink
Nu lanserar Scania sin nya variant av linje- och intercitybussen Interlink, som ursprungligen lanserades för tre år sedan. Den uppdaterade versionen har ett nytt chassi, kaross och förarmiljö.
Läs också: ”Vi är konkurrenter och kollegor samtidigt”
Bussen är upp till åtta procent bränsleeffektivare och kan specificeras utföranden vad gäller längd, interiörlayout, bagageutrymmen, dörrkonfiguration, klassificering och drivlina.
Flexibiliteten för de tvåaxlade bussarna ökar i den nya generationen, vad beträffande längden, från 10,9 meter för de som prioriterar framkomlighet, och upp till 13,3 för ökad passagerarkapacitet.
– Det breda utbudet av drivlinor med låga koldioxidutsläpp bidrar också till mångsidigheten. Vi erbjuder alternativ för RME, HVO, diesel samt för hybridkombinationer. Utöver detta kan man få biogas eller naturgas i antingen flytande eller komprimerad form, säger Karolina Wennerblom som är produktansvarig på Scania Buses & Coaches i en kommentar.
Den nya Interlink sparar också upp till åtta procent bränsle genom effektivare motor och ny generation automatisk växellåda.
Ergonomin har förbättrats i förarmiljön, med ny klimatanläggning och nya säkerhetsfunktioner som bland annat förarstödsystem Advanced Driver Assistance Systems, ADAS. Ett system ska också hjälpa föraren att hålla hastigheten och öka trafiksäkerheten.