Här är Scanias nya Interlink
Nu lanserar Scania sin nya variant av linje- och intercitybussen Interlink, som ursprungligen lanserades för tre år sedan. Den uppdaterade versionen har ett nytt chassi, kaross och förarmiljö.
Bussen är upp till åtta procent bränsleeffektivare och kan specificeras utföranden vad gäller längd, interiörlayout, bagageutrymmen, dörrkonfiguration, klassificering och drivlina.
Flexibiliteten för de tvåaxlade bussarna ökar i den nya generationen, vad beträffande längden, från 10,9 meter för de som prioriterar framkomlighet, och upp till 13,3 för ökad passagerarkapacitet.
– Det breda utbudet av drivlinor med låga koldioxidutsläpp bidrar också till mångsidigheten. Vi erbjuder alternativ för RME, HVO, diesel samt för hybridkombinationer. Utöver detta kan man få biogas eller naturgas i antingen flytande eller komprimerad form, säger Karolina Wennerblom som är produktansvarig på Scania Buses & Coaches i en kommentar.
Den nya Interlink sparar också upp till åtta procent bränsle genom effektivare motor och ny generation automatisk växellåda.
Ergonomin har förbättrats i förarmiljön, med ny klimatanläggning och nya säkerhetsfunktioner som bland annat förarstödsystem Advanced Driver Assistance Systems, ADAS. Ett system ska också hjälpa föraren att hålla hastigheten och öka trafiksäkerheten.