Scanias nya Irizar i6S visas på Kollektivtrafikdagen
Scanias uppdaterade version av Irizar i6S kommer att finnas i utförande som riktar sig till både linjetrafik, expresstrafik samt för turistbusstrafik. Den största förändringen är en 13-procentig minskning av bränsleförbrukningen, samt en minskning av vikten med 830 kilo.
Förutom lägre bränsleförbrukning, har bussens front och tak gjorts om. Bland annat har vindrutan och de främre fönstren krökts för att minska luftmotståndet. Utöver det kan backspeglarna ersättas med digitala backspeglar som ger bättre vidvinkelseende.
Förarplatsen har fått en ny design för att vara ännu mer bekväm och ergonomisk samt för att ge föraren ett större synfält.
Foto: Scania.
För att minimera förbrukning och klimatavtryck har bussen utrustats med Scanias13L-drivlina med motorer på 410hp, 450hp och 500hp som alla går att köra på diesel, HVO och RME. Bussen erbjuds också med en 410hp gasmotor som går att köra över 100 mil på en tankning av flytande Biogas (LBG) och minska klimatavtrycket med upp till hela 90 procent.
Foto: Scania.
För att minska vikten har varje komponent på drivlina, chassi och kaross analyserats och vikten har reducerats, samtidigt som viktfördelningen också har gjorts mycket bättre. Höghållfast stål och lättare kompositmaterial används istället för traditionella konstruktionsmaterial.
I Sverige erbjuds Scania Irizar i6s Efficient i längder från 10,8 till 15m och i 3,7m eller 3,9m höjd (över AC). På Kollektivtrafikdagen på torsdag, kommer den nya bussen att visas upp.
Foto: Scania.