14 flygbolag anmäls för greenwashing
Sas, Norwegian, Ryaniar och 14 andra europeiska flygbolag anmäls idag av Sveriges Konsumenter och europeiska konsumentorganisationen BEUC för otillbörliga affärsmetoder, eller så kallad greenwashing. Bakgrunden är ett antal påståenden relaterade till klimatet, vilka enligt BEUC ska strida mot EU:s lagstiftning mot otillbörliga affärsmetoder.
– Det är stötande när flygbolag säger sig vara gröna och hållbara när en lösning i själva verket är väldigt långt borta, säger Jan Bertoft, generalsekreterare, i en kommentar och fortsätter:
– Vi vill se en ordentlig genomlysning av de här 17 flygbolagens och hela branschens marknadsföring. Vi måste få ett stopp för flygbolag som försöker påskina att det är hållbart att flyga. Visst, de jobbar på klimatlösningar. Men det kommer att dröja väldigt länge innan flyget är i närheten av hållbart. Man kan inte sälja en produkt i dag med påståenden om något man hoppas vara om kanske femton, tjugo år eller mer. Det måste svida om man ljuger i sin reklam.
Påståendena som lyfts fram i en ny rapport från BEUC är bland annat:
Att extra avgifter kan ”neutralisera” eller ”kompensera” koldioxidutsläpp. Det är fortfarande väldigt omstritt i vilken mån kompensation faktiskt fungerar eller ej.
Att extra avgifter främjar utvecklingen av hållbara flygbränslen. De finns inte på marknaden annat än i mycket begränsad mängd i dag. Och enligt den EU-lag som nyligen fattades beslut om handlar det om väldigt små andelar av den totala mängden flygbränsle under överskådlig tid.
Att flyget kan vara ”hållbart”, ”ansvarstagande” och ”grönt”. Det är vilseledande att antyda att flyget är hållbart. Det finns inget flygbolag som i dag kan förhindra utsläpp av växthusgaser. Och prognoser talar för att utsläppen kommer fortsätta öka i takt med att flygtrafiken ökar.
22 av BEUC:s medlemsorganisationer från sammanlagt 18 länder står bakom anmälan till CPC, nätverket för EU:s konsumentmyndigheter där svenska Konsumentverket ingår.
Ursula Pachl, vice direktör för BEUC uppmanar också myndigheterna att slå ner på flygbolag som kommer med påståenden om ”koldioxidkompenserade” eller ”koldioxidneutrala” resor.
– Oavsett om du betalar extra koldioxidtillägg eller inte så kommer din flygresa fortfarande att orsaka klimatskadliga utsläpp. När många vill resa mer hållbart borde flygbolagen sluta sälja tjänster som på ett falskt sätt ska dämpa ett dåligt samvete, säger hon i en kommentar.