23948sdkhjf

Ledare # 2 Gör din röst hörd!

Efter två år av politiskt maktspel är Sverige till sist med i Nato. Vårt lands alliansfrihet som vi känner den är över och med Nato-inträdet kommer rättigheter likväl som skyldigheter. 

I slutet av förra sommaren gav regeringen Trafikverket och Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om och hur det svenska järnvägs- och kollektivtrafikskyddet behöver stärkas, mot bakgrund av det skärpta säkerhetsläget. 

Utredningen var verkligen en snabbutredning och i slutet av januari presenterades resultatet där man bland annat pekar på behov av ny lagstiftning och ett nationellt program för järnvägs- och kollektivtrafikskydd. 

Är det rätt väg att gå för en bransch som fortfarande dras med negativa effekter efter pandemin?

I rapporten pekar utredarna också på att åtgärderna kan innebära ökade kostnader, vilka ska bäras av externa aktörer själva. Är det rätt väg att gå för en bransch som fortfarande dras med negativa effekter efter pandemin? Gör din röst hörd!

Till Kollektivtrafikdagen den 16 maj har vi bjudit in utredarna, följt av erfarna experter på ämnet från transportdepartementet i Storbritannien. I Storbritannien har man lång erfarenhet av att arbeta förebyggande kring både säkerhet och trygghet, vilka lärdomar kan Sverige dra här? De båda dragningarna avslutas med en expertpanel där vi hoppas det ska bränna till. 

Varmt välkommen att anmäla dig till Kollektivtrafikdagen på kollektivtrafikdagen.se. Vi lovar att det blir en av årets viktigaste dagar!

Trevlig läsning!

Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125