Bussförhandingarna strandade
Avtalsförhandlingarna mellan Bussarbetsgivarna och Svenska Kommunalarbetareförbundet löner för den närmaste treårsperioden strandade under tisdagen.
Bussarbetsgivarna › Bussarbetsgivarna organiserar majoriteten av alla bussföretag i landet, inklusive bland andra Swebus, Busslink och Veolia. Bussarbetsgivarna (BuA) är ett av åtta förbund inom TransportGruppen. BuA organiserar cirka 500 företag med över 17 000 anställda. TransportGruppen är en förbundsgruppering inom Svenskt Näringsliv.
- Förhandlingar har förts under april och maj, men vi står alltför långt ifrån varandra för att det ska gå att göra upp i nuläget, säger Peter Jeppsson, vd för Bussarbetsgivarna
Enligt Peter Jeppsson har kommunal krävt löneökningar, som går långt utöver de 10,2 procent, som resten av arbetsmarknaden haft som ram för kostnadsökningarna för den närmaste treårsperioden.
Detta kan Bussarbetsgivarna inte acceptera. Bussbranschen är hårt trängd av ökande kostnader för bränsle, fordonsskatt och försäkringar. Därtill kommer att företagen i sina affärsavtal med trafikhuvudmännen inte kan höja ersättningarna för att kompensera sig för ökade lönekostnader.
- Vi beklagar att Kommunal inte är beredda att ta sitt ansvar och accepterar likadana löneökningar som andra på arbetsmarknaden fått. Redan de 10,2 procent i kostnadsökningar som vi varit beredda att ta på oss i förhandlingarna med Kommunal för de kommande tre åren, bedömer vi vara för mycket för bussbranschen. Men vi har ansträngt oss till det yttersta för att gå Kommunal till mötes, säger Peter Jeppsson.
- Den genomsnittliga bussförarlönen i landet ligger på 20 550 kronor, ob-ersättning oräknad, vilket gör det orimligt att de ska få högre löneökningar än t ex sjuksköterskor, säger Peter Jeppsson vidare.