Mer spårvägar för (c)
Spårväg är den viktigaste insatsen för stockholmsluften, enligt Centerpartiet i Stockholm.
Biltrafikens utsläpp av partiklar hör till de värsta lokala miljöproblemen i Stockholms innerstad. Vart fjärde barn innanför tullarna har enligt Centrum för Folkhälsa någon form av hälsopåverkan från partiklarna. Modern spårvagn har försumbara utsläpp av partiklar. Eftersom de i likhet med t-banan kommer att drivas av grön el medför de också minimal klimatpåverkan och utsläpp av kvävedioxider.
- En utbyggd spårväg är fem gånger mer kostnadseffektivt än att bygga nya tunnelbanelinjer. Det ger oss pengar att offensivt satsa på att ersätta även stombuslinjerna, där vi nu tittar på linje 4 som nästa steg i utvecklingen av spårtrafiken, säger Tage Gripenstam (c), ledamot i SL:s styrelse.
- Centerpartiet har länge drivit frågan om spårvagnstrafik i Stockholm. Jag ser dagens beslut som ett genombrott för en ny stads- och trafikplanering där senaste generationen spårvagnar byggs ut på bred front. Förhoppningsvis kan den bussbaserade innerstadstrafiken bli en historisk parentes. Moderna, attraktiva spårvägar på stombussnätet och till nya stadsdelar som Djurgårdsstaden bidrar till en mer spännande stad. Det säger Per Ankersjö, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.
- Socialdemokraternas hot i landstingsfullmäktige om att riva upp beslutet vid en eventuell vänsterseger 2010 syftar enbart till att fördyra projektet. Det skulle vara politiskt självmord att på det viset gå emot stockholmarnas miljöopinion, säger Gustav Andersson.