Förarbrist hotar kollektivtrafiken
Utan bussförare stannar kollektivtrafiken, varnar företrädare för svensk kollektivtrafik som tillsammans med skolor och utbildare manar statsrådet Jan Björklund till handling.
Det pågår för närvarande ett intensivt arbete mellan regeringen, myndigheterna och kollektivtrafikens aktörer att utveckla kollektivtrafiken och att öka dess marknadsandel av persontransporter. Men för att köra en buss eller taxi krävs en förare och då är det angeläget att inte bristen på förare blir den stora flaskhalsen.
Kollektivtrafikens behov av förarutbildning är mycket stort. Enbart efterfrågan av bussförare har ökat de senaste åren och trenden visar på en stark ökning i antalet nyanmälda bussförarjobb. Endast i Stockholm är behovet under år 2008 minst 1 000 bussförare. De stora bussbolagen bedriver egen förarutbildning, men de klarar i dag inte, eller endast med svårighet, sina rekryteringsbehov.
- Just nu pågår flera olika utredningar - gymnasieutredningen, körkortsutredningen och utredningen om yrkeshögskolan - som skulle kunna lösa branschens rekryteringsproblem på sikt. Men då krävs det kloka politiska beslut och att bussförarbristen inte hamnar mellan olika departement, utredningar och riksdagsutskott, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör på Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR).
I skrivelsen framför branschen krav på en sänkning av körkortsåldern till 18 år, vilket skulle göra det möjligt att införa en gymnasieutbildning så att ungdomar kan gå rakt in i yrket från skolan. Branschen vill också bibehålla och utöka ett riktat statligt stöd för yrkesutbildning av vuxna förare.