Allt färre missnöjda kunder
Andelen missnöjda kunder hos SL har minskat - nu är så många som 71 procent nöjda, enligt SL:s egen underökning.
- Särskilt glädjande är det att andelen nöjda pendeltågsresenärer ökat så mycket även om vi är väl medvetna om att det finns mycket kvar att göra, säger Ingemar Ziegler, vd för SL.
Lokalbanorna tycks vara mer populära än andra transportmedel som SL erbjuder. Där var 83 procent av kunderna nöjda och det är det högsta säsongsbetyget som uppnåtts sedan mätningarna startade, uppger SL.
Pendeltågens 60 procent nöjda kunder är fortfarande sämst, men alltså 16 procent bättre än förra året då färre än hälften gav tågen godkänt. Tunnelbanan klår bussarna med en futtig procents marginal - 73 procent respektive 72 procent av kunderna är nöjda med trafiken.
- Det är roligt at allt fler är nöjda med den trafik vi kan erbjuda i dag. Men mist lika viktigt är det att vi snart kan sätta igång med de utbyggnader som behövs för att även morgondagens SL-trafik ska vara ett attraktivt alternativ, säger Ingemar Ziegler.