Jönköping nästa för Bombardier
Jönköpings Länstrafik utökar sin vagnpark med ytterligare två motorvagnar av typen Bombardier Itino, vilket är den senaste i en rad beställningar av Itino i Sverige i år.
Totalt har Bombardier fått order på 12 Itino-tåg sedan årsskiftet: Västtrafik beställde tre tåg i januari och Transitio beställde sju tåg åt Värmlandstrafiken och Östgötatrafiken i mars och april. Det sammanlagda ordervärdet är 50 miljoner euro - eller 470 miljoner kronor.
Den senaste beställningen har fått Bombarier Itino att sträcka på ryggen: Företaget anser att det nu etablerat tågtypen som standardtåg för oelektrifierade järnvägar i Sverige. Ingemar Lundin, vd för Jönköpings Länstrafik, framhåller att de tio motorvagnar man tidigare köpt av från Bombardier Itino fungerar bra i trafiken och är mycket uppskattade av resenärerna. Det är därför naturligt att välja samma motorvagnar även denna gång, anser han.
Enligt Ingemar Lundin är Itinotågen är en bidragande faktor till att resandet med Krösatågen ökat mer än 50 procent mellan 2001 och 2007. Viktigt i sammanhanget är också att dieselmotorerna som driver tågen uppfyller EU-direktiven 2004/26/EC nivå 3B som från och med den 1 januari 2012 förväntas bli europeisk lag för tåg med dieselmotorer.
Bombardiers Itino-produktfamilj är ett flexibelt koncept som kan anpassas till olika kunders behov. Några av Itino-kunderna är Jönköpings Länstrafik (12 tåg), Tåg i Bergslagen (2 tåg), Värmlandstrafik (5 tåg), Västtrafik (5 tåg) och den tyska kunden VIAS som kör 26 Itino-tåg i Rhein/Main-regionen kring Frankfurt.