23948sdkhjf

Fler spår genom åkarp

Burlövs kommun, Banverket och Region Skåne är överens om en ny järnvägslösning med fyra spår genom Åkarp. Åtgärden fördubblar trafikkapaciteten.
Den nya järnvägen ger väsentligt lägre bullerstörningar än idag och innebär att spåren sänks ner och delvis däckas över. Kostnaden är beräknad till närmare 2,5 miljarder kronor och finansieras med statliga, regionala och kommunala pengar.

För att minimera bullret sänks spåren ner 5-6 meter och kombineras med överdäckningar och andra bullerdämpande åtgärder utefter sträckningen. På så sätt kommer invånarna i Åkarp att få en betydligt lägre bullernivå än idag och för utemiljön och stadsbilden öppnas nya möjligheter när spåren inte längre ligger i markplanet.

Landshövding Göran Tunhammar tog för en tid sedan initiativ till diskussionerna som nu resulterat i den aktuella lösningen. Kerstin Fredriksson, kommunalråd i Burlöv, Jerker Swanstein, regionstyrelsens ordförande i Region Skåne och Minoo Akhtarzand, generaldirektör på Banverket, träffades på tisdagen i Malmö för att underteckna överenskommelsen.

- Det är en bra lösning. Vi har fått fullt gehör för våra krav på att invånarna ska påverkas av mindre buller än idag och få en bättre miljö i anslutning till järnvägen, säger Kerstin Fredriksson, kommunstyrelsen ordförande i Burlöv.

- Nu kan vi bygga bort en flaskhals med besvärande konsekvenser för alla, både lokalt, regionalt och nationellt. Punktligheten och turtätheten ökar, samtidigt som vi skapar mer utrymme för miljö- och klimatvänliga transporter, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand.

- Vi är mycket glada över lösningen som stärker regionen, säger Jerker Swanstein, regionstyrelsens ordförande i Region Skåne. Nu kan stambanan byggas ut till en rimlig kostnad och utan alltför stora förseningar. Det är till stor nytta för kollektivtrafiken och utvecklingen i Skåne.

- Nu har vi en lösning på en av de viktigaste frågorna för samhällsutbyggnaden i Skåne. Jag tycker att det har varit mycket stimulerande att medverka till detta framsteg, säger landshövding Göran Tunhammar.

Finansieringen sker på ett nytt sätt, genom offentlig samverkan där Region Skåne och Burlövs kommun är medfinansiärer med sammanlagt 150 miljoner kr. Resten bekostar Banverket. Total kostnad beräknas uppgå till någonstans mellan 2 och 2,5 miljarder kronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063