Propeller ersätter jet
Flygbolaget Skyways slutar flyga jet mellan Halmstad och Arlanda. Nu blir det propellerplan för miljöns skull i form av gamle trotjänaren Fokker 50.
- Det står utom all tvivel att propellerplan är avsevärt bränslesnålare och därmed miljövänligare. Vi har in i det längsta behållit jetplanet på linjen Halmstad - Arlanda, men vi kan inte längre blunda för miljöargumentet, säger Peter Browall, marknads- och försäljningschef på Skyways.
Trots att flygplansmodellen Fokker 50 slutade tillverkas för 11 år sedan då Fokker gick i konkurs slår det enligt Skyways dagens moderna flygplan i fråga om bränsleekonomi. Flygplanet erbjuder god komfort för passagerare under 190 centimeters längd - de som är längre får jaga nödutgångarna för att få plats för benen.
Det är inte dock inte bara en miljövinst som görs. Ur ett kostnadsperspektiv drabbas flygtrafiken hårt av skenande oljepriser. Om man kan hålla ner bränslekostnaden påverkar det hela prisbilden positivt. Det innebär att propellerplan i jämförelse med jetplan inte bara är ett miljövänligare sätt att flyga på, det möjliggör också att hålla tillbaka ökade biljettpriser för passagerarna.
Skyways flyger idag mellan sju och nio rundturer per dag till Stockholm fördelat på Arlanda och Bromma.
- Naturligtvis hade det varit bra om vi hade kunnat fortsätta erbjuda jetflyg till Arlanda men jag har full förståelse för miljöargumentet eftersom vi på flygplatsen själva bedriver ett aktivt miljöarbete, säger Anders Ekblom, vd på Halmstad Flygplats.