Fackkrav på T-upphandling
Fackföreningen SEKO kör igång kravmaskinen på SL inför den pågående upphandlingsprocessen för Stockholms tunnelbana: Alla jobben och förmånerna kvar, kräver facket.
Tunnelbanekandidaterna › 1. MTR , ägt till 75 procent av Hongkongs stad.
› 2. S-bahn Berlin , dotterbolag till Deutsche Bahn (DB)
› 3. T-banebolaget AB , ägt av franska EuRailCo och danska DSB.
› 4. Stockholm Tub AB , ägt av Keolis Nordic AB och Arriva Skandinavien AS.
› 5. Svenska Tågkompaniet/Nedrailways , ägt av norska NSB.
› 6. Veolia , franskt bolag som driver tunnelbanan i dagSL:s ledning ville inte avslöja hur många bolag som lagt bud på Stockholms tunnelbana när anbudstiden gick ut i fredags. Dagens Nyheter kunde dock samma dag leverera hela listan - av de ursprungligen tio budgivarna återstod sex företag när SL stängde inkorgen. Fyra bolag hade då dragit sig ur striden. (Se faktarutan)
Även fackföreningen SEKO hade tidigt klart för sig vilka de sex tunnelbanekandidaterna var. Vem som än vinner upphandlingen ska, enligt SEKO, ställa upp på en rad viktiga krav: Personal och befintliga avtalsvärden ska tas över av den nya tunnelbaneoperatören. Möjligheten att få gå i pension vid 63 års ålder, ibland 61 års ålder, ska vara kvar, tycker facket.
Dessutom kräver SEKO ett omfattande samarbete inför den nye operatörens övertagande av tunnelbanan. Facket ska vara med och lägga fram sin syn på anbudsgivarna, tycker facket.