Snyggt jobbat, Grontmij
Fräscha stationer och nya spår mötte resenärerna när tunnelbanetrafiken på gröna linjens Farstagren återupptogs i går, 18 augusti. Grontmij har ansvarat för Projektledningen.
Arbetsmodellen användes för första gången vid renoveringen av röda linjens Fruängsgren med mycket goda erfarenheter. Vid båda tillfällena har Grontmij engagerats i projekten för att samordna arbetet, vilka berör ett stort antal teknikområden - i första hand broar, plattformar, spår, signal, elkraft för tågdrift, El 400 V, IT/Tele och fastighet.
När en mängd aktörer och samtidigt pågående arbeten omfattas i projektet ökar komplexiteten och därmed behovet av effektiv styrning. Som projektledare har Grontmij ansvarat för att hålla samman den massiva arbetsinsats som en totalrenovering av en hel tunnelbanegren innebär. Det ställer särskilt höga krav på att skapa en effektiv arbetsorganisation för alla parter. Med dokumenterad erfarenhet och kompetens på området är det just denna styrka som Grontmijs projektledare besitter och som säkerställt att tidsramar hållits.
En väl fungerande informationsgivning och ersättningstrafik med hög turtäthet har vidare varit centrala delar för projektet. Fler än 8 av 10 resenärer uppger sig vara nöjda med hur dessa aspekter har hanterats, enligt en undersökning som SL låtit genomföra. Grontmij har bistått med samordning av information mellan projektets tekniska delar och marknadsorganisationen hos SL. Vid arbeten nattetid har Grontmij haft fullt informationsansvar gentemot de omkringboende.
När den snart 60-åriga Farstagrenen nu rullar vidare i upprustad form är det inte bara de synligare delarna, som nya och mer tillgängliga plattformar, som kommer att märkas för resenärerna. Nya kablar, räls och växlar leder till färre störningar i trafiken framöver, lovar SL.