Tvärbanan till Solna
Förberedelserna för att bygga ut tvärbanan till Solna går vidare. SL:s styrelse har nu begärt Landstingsfullmäktiges godkännande av investeringen.
Tvärbanan har i sin nuvarande sträckning blivit mycket populär och resenärerna ger trafiken höga betyg. En förlängning av Tvärbanan norrut från Alvik, via Ulvsunda och Sundbyberg till Solna skapar förbättrade resmöjligheter och nya tvärförbindelser och avlastar samtidigt de radiella spårsystemen - tunnelbanan och pendeltåg.
Under oktober i år kommer Landstingsfullmäktige att fatta beslut om Tvärbanans förlängnen. Om beslutet blir positivt startar spårarbeten samt el-, signal- och telearbeten 2009 för att pågå fram till och med 2013. I slutet av den perioden kommer provdrift av sträckan att genomföras. Går allt väl blir det trafikstart i juni 2013.
Men det är mycket formalia som återstår innan SL vet om projektet blir genomfört. Planen förutsätter fastställande av järnvägsplan, godkännande av miljödomsärende och antagande av detaljplan.
Nya vagnar till tunnelbanan
Idag trafikeras tunnelbanan av i huvudsak två typer av fordon - dels de nya vagnarna som började gå i trafik 1998, dels vagnar av äldre modeller från 70- och 80-talen.
Styrelsen har nu givit SL i uppdrag att genomför upphandling av 80 nya vagnar samt att säkerställa bästa finansieringsmodell för anskaffandet. Kostnaden beräknas till mellan två och tre miljarder kronor.
- Det här är en stor och viktig investering för morgondagens tunnelbana. Bekväma, moderna och fräscha vagnar är nödvändiga för att SL-trafiken ska kunna locka fler och mer nöjda resenärer, men också för att förbättra arbetsmiljön för trafikpersonalen, säger SLs vd Ingemar Ziegler.