23948sdkhjf

Zontrassel i Huddinge

Det är dyrare att resa kollektivt inom Huddinge kommun än att åka från kommunens olika delar till Stockholms city - nu kräver kommunen zonändring.
Den som vill resa från Segeltorp till Huddinge centrum får betala mer än den som gör en betydligt längre resa till Stockholms city. Samma förhållande gäller för de som bor i de östra kommundelarna. Trots att Skogårs-Trångsund ligger i samma zon som Huddinge centrum, får de betala tre kuponger, eftersom resan går genom Stockholm.

Så blir effekten av SL:s zonindelning. I ett remissvar om framtidens trafik vill Huddinge kommun ändra på det.

- Det är billigare att åka från Segeltorp till Hässelby, än till den egna kommunens centrum. Hela Huddinge borde ligga i den inre zonen, säger kommunalrådet Tomas Hansson (kd).
Samtidigt ger Huddinge kommun förslag på hur bussförbindelserna mellan Flemingsberg och Kungens kurva kan förbättras. Där ökar resandeströmmen och kommunen ser det inte som möjligt att enbart möta det med buss. Därför behöver Spårväg syd byggas, där det idag enbart finns en idéstudie. Den är tänkt att förbinda Flemingsberg med Kungens kurva och Älvsjö via Masmo (Vårby).

Andra förslag är att förbättra busstrafiken till och från Länna, handelsområdet där ständigt fler resenärer behöver komma till och från sina arbeten från Skogås-Trångsund, centrala Huddinge eller Haninge.

Infartsparkeringarna blir idag snabbt fyllda och behovet av nya lösningar ökar. Särskilt besvärlig är situationen i Stuvsta. Där vill Huddinge kommun arbeta tillsammans med SL för att hitta bra lösningar.

- Vi måste få fler att åka kollektivt för att minska vår klimatpåverkan. Därför måste det vara lätt att vara miljösmart och ta tåget, säger Tomas Hansson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062