23948sdkhjf

Fem nya hastighetsgränser

Från den 15 september blir det tio olika fartgränser på vägarna, dubbelt så många som i dag. Sammantaget innebär förändringen att den genomsnittliga maxfarten blir lägre.
Hastighetsgränserna på närmare 400 mil europavägar och viktiga riksvägar att börja ändras från och med den 15 september. Totalt får 110 mil höjd hastighet, bland annat höjs hastigheten till 120 km/tim på 30 mil motorväg. På 275 mil väg sänks hastigheten vilket alltså innebär att det kommer att gå långsammare på många håll, framför allt i Norrland.

- Syftet med de nya hastighetsgränserna är att rädda liv. Det sker genom att bättre anpassa hastighetsgränserna till vägens standard. Hastigheten är helt avgörande för konsekvenserna av en olycka. Om alla körde efter skyltad hastighet skulle 150 människoliv räddas varje år. Samtidigt skulle koldioxidutsläppen minska med cirka 700 000 ton per år, vilket motsvarar utsläppen från 240 000 bilar, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.

De ändrade hastigheterna börjar skyltas om den 15 september. Det blir både höjningar och sänkningar av dagens hastighetsgränser. För att skapa självförklarande vägar i en god balans mellan kraven på tillgänglighet, trafiksäkerhet, framkomlighet, positiv regional utveckling, jämställdhet och miljö har Vägverket och landets kommuner sett över hastighetsgränserna. Dagens hastighetsgränser kompletteras med 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen. Avsikten är att kopplingen mellan vägtyp och hastighetsgräns ska bli tydligare. Därmed ska trafikanterna få större förståelse för hastighetsgränserna och acceptera dem bättre än idag.

- Gränserna är satta så att man får samma hastighetsgräns över längre sträckor och därmed en enhetlig utmärkning för att undvika plottrighet, säger Ingemar Skogö.

Denna etapp av översynen gäller de nationella vägarna, cirka 800 mil. I nästa etapp kommer hastighetsgränserna på övriga statliga vägar att ses över, cirka 2 000 mil. Ändringarna där genomförs under 2009.

Även kommunerna kommer att ha möjlighet att tillämpa det nya tiostegssystemet i tätorter. Där väntas hastighetsbegränsningarna 30, 40 och 60 kilometer i timmen bli allt vanligare. Försök med nya hastighetsgränser pågår redan i tolv kommuner sedan 1 juni 2007. Större förändringar i tätorter kan komma under hösten 2008 och under 2009. Vägverket kommer att följa upp resultatet av de nya hastighetsgränserna. Beräknas klart 2011.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.375