23948sdkhjf

Mer infrastruktur i Skåne

Många skåningar kan tänka sig betala mer för infrastruktur och kollektivtrafik. Det visar en SKOP-undersökning som Region Skåne låtit göra.

Resultatet presenteras nyligen i samband med en hearing om infrastruktur. I Skåne är oron stor att viktiga skånska investeringar kommer i skymundan.

- Regeringens infrastrukturproposition väntas i slutet av september. Redan i budgeten kommer besked om satsningar 2009-2010. Där hoppas vi att E22:an och vissa järnvägssatsningar finns med. Men risken är stor att propositionerna blir en besvikelse. Behoven är helt enkelt större än resurserna och det är inte säkert att Skåne prioriteras, säger Pia Kinhult, regionråd (m) och ordförande i Regionala tillväxtnämnden i Region Skåne.

Undersökningen visar att 46 procent av 1000 tillfrågade invånare i Skåne kan tänka sig att betala vägavgifter eller trängselskatter om pengarna går till att förbättra vägar, järnvägar och flygplatser i Skåne. 38 procent kan tänka sig att betala högre biljettpriser i kollektivtrafiken för samma ändamål. Det är höga siffror, även om en majoritet av de tillfrågade är negativa.

- Regeringen har tidigare framhållit att man gärna ser lokal och regional medfinansering. Rent principiellt tycker jag att det är fel att Skånes invånare ofta får betala två gånger, men om alternativet är att viktiga satsningar ständigt skjuts på framtiden så är det dags att frågan åtminstone diskuteras, säger Pia Kinhult.

Det handlar om behov av stora investeringar i regional tågtrafik, utbyggnad av väg E22 och E6, samt satsningar som avlastar Skåne från delar av de stora mängder transitgods som rullar genom regionen på lastbil. Behoven kan summeras till drygt 40 miljarder kronor 2010-2020. Till detta kommer ökande kostnader för drift och underhåll.

- Medfinansiering är inget nytt. I Skåne har vi lång tradition av att betala vår infrastruktur: Öresundsbron och yttre ringleden kring Malmö betalas av broresenärerna. Region Skåne och Malmö stad har stoppat in två miljarder i Citytunneln. Och nu delar regionen även kostnaderna för utbyggnaden av plattformarna med Banverket. I förlängningen vore det bättre med en skatteväxling och ett system där Region Skåne får ansvar för att både planera och finansiera regional infrastruktur, säger Pia Kinhult.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063