SJ väljer Fujitsu och EDB
SJ lägger ut all funktionsleverans inom områdena arbetsplatser och Service Desk till Fujitsu Services samt applikationsdrift och kommunikationstjänster till EDB.
Avtalet med Fujitsu innebär att företaget övertar ansvaret för tjänsteorienterad funktionsleverans till SJ inom områdena arbetsplats och Service Desk. Avtalet omfattar samtliga 2 300 arbetsplatser runt om i landet. Fujitsu levererar Service Desk-tjänsten med ett nära samarbete med SJs övriga leverantörer av IT och som single point of contact för SJs verksamhet.
- SJ:s miljövänliga profil och vision är lätt att sympatisera med, säger Katarina Mellström, vd för Fujitsu Services. Med denna outsourcinglösning kan vi stödja SJ:s arbete, något som förstås känns mycket positivt.
Avtalet med EDB innebär att de ska ansvara för tjänsteorienterad funktionsleverans inom områden applikationsdrift av SJ:s och dotterbolaget Linkons verksamhetskritiska applikationer och kommunikationstjänster.
- Resenärerna ställer nya krav som resebranschen möter. Kunderna kräver nya tjänster i en stabil miljö. Vi bedömer att EDB även i fortsättningen kommer att vara en stabil och kreativ driftpartner till oss, säger Christer Jernberg, vd på Linkon.
- Att få förtroende att leverera innovativa och kreativa IT-lösningar till SJ är något vi är oerhört glada och stolta över. Vi har haft förmånen att vara IT-partner till SJ under ett antal år, men i och med detta nya avtal går vi in i ett betydligt större uppdrag med spännande utmaningar där säkerhet, kostnadseffektivitet och högre kvalitet är ledord, säger Thomas Parmbäck, vd för EDB i Sverige.