Miljötillstånd saknas för Citybanan
Delar av Citybanan i Stockholm saknar tillstånd från miljödomstolen. Banverket ska nu reda ut hur detta påverkar projektets pressade tidsplan.
- Vi har helt klart både förseningar och merkostnader i delar av projektet på grund av försenade tillstånd. Men hur det slår igenom på sluttiden och totalkostnaden för projektet är för tidigt att säga, säger projektchef Kjell-Åke Averstad.
Tillstånd för vattenverksamhet krävs för alla byggprojekt som kan ha påverkan på grundvattnet. I den tidigare ansökan för tillfartstunneln vid Bangården hade Banverket med underlaget som berör vattenverksamheten. Nu kompletteras med ett underlag som funnits med i bland annat järnvägsplanen. Det är alltså inget nytt underlag som lämnas in utan berörda har haft tillgång till materialet en längre tid.
- Samtidigt är det glädjande att tillståndsfrågorna för tunnelarbetena i övrigt följer tidplanen. Järnvägsplanen är fastställd och detaljplanen är antagen. Båda ligger nu för behandling hos regeringen, säger projektchef Kjell-Åke Averstad.
Till den nya ansökan för tillfartstunneln vid Bangården har Banverket bifogat en beskrivning av den miljöfarliga verksamheten såsom buller och vibrationer. Det är samma miljökonsekvensbeskrivning som för järnvägsplanen och som Länsstyrelsen redan godkänt. Banverket möjliggör också med den nya ansökan en samtidig handläggning av vattenmålen mellan Tomteboda och Riddarholmen.
- I ansökningarna till miljödomstolen har Banverket på detta sätt tillmötesgått miljööverdomstolens beslut, säger projektchef Kjell-Åke Averstad.