23948sdkhjf

Snabbare öresundståg

Danmarks statliga järvägsbolag, DSB, utökar Öresundstrafiken med 10 nya tåg från Bombardier - ordern är värd 777 miljoner kronor.
Bombardier har vunnit en order från DSB på 10 nya Öresundståg av typen Contessa. Vart och ett av tågen består av tre vagnar. Ordervärdet är cirka 82 miljoner euro, eller 777,4 miljoner kronor, och avtalet omfattar optioner på upp till 30 ytterligare tåg.

Tågen, som har en maxhastighet på 180 kilometer i timmen är utrustade för att kunna korsa bron mellan Sverige och Danmark, trots att de båda ländernas skillnader i järnvägsinfrastruktur. Tåget skiftar automatiskt mellan signalsystem och system för strömtillförsel tack vare fordonens integrerade, dubbla system. Andra egenskaper hos regionaltåget är att mellanvagnen är byggd med lågt golv och ingångar för att underlätta för rullstolsburna passagerare - eller för passagerare från Kastrup som bär med sig mycket bagage.

Sedan trafiken med Contessa-tågen inleddes i juli 2000, har de blivit en viktig del i tusentals pendlares vardag och är både en viktig faktor bakom framgången för Öresundsregionens och en länk till Danmark och kontinenten för hela södra Sverige.

- Jag är väldigt glad att vårt dotterbolag DSBFirst nu kommer att kunna erbjuda de många pendlarna över Öresund ännu bättre service tack vare inköpet av nya Öresundståg. Tidigare har vi så att säga fått lida av vår egen framgång, när den massiva tillströmningen av passagerare har gjort att vi ibland har haft ont om sittplatser i rusningstrafik. Följden har blivit att en del av våra passagerare har varit tvungna att stå på vägen till eller från sina arbeten. Med dessa 10 nya tåg siktar vi på att framgent förbättra kundnöjdheten, säger DSB:s vd Søren Eriksen.

Tågen kommer att leasas av den danska Trafikstyrelsen, som i sin tur kommer att göra tågen tillgängliga för DSBFirst när företaget tar över Öresundstrafiken från och med den 11 januari 2009.

- Ordern bekräftar vårt engagemang i att hela tiden utveckla och förbättra Contessa-tågen. Komfort och flexibilitet är bara ett par av egenskaperna hos denna mycket tillförlitliga produkt. Vi är stolta över att DSB åter igen valde den här produkten för att öka sin servicekvalitet. 79 Contessa-tåg finns redan i framgångsrik trafik i Danmark och Sverige, säger Stephane Rambaud-Measson, President, Bombardier Passenger Division.

Fordonen och drivsystemen är utvecklade av Bombardier i Sverige. Drivsystemen kommer också att tillverkas vid Bombardiers anläggning i Västerås. Vagnarna monteras i Bombardiers produktionsanläggningar i Henningsdorf och Görlitz, medan boggier tillverkas vid anläggningar i tyska Siegen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062