Itino - ett säljande tåg
Bombardier Transportation vill sälja fler Itino-tåg i Sverige. Hittills i år har det gått bra, 13 dieseltåg är beställda till ett värde av 510 miljoner kronor.
Itiono-kunder › Jönköpings Länstrafik (12 tåg), Tåg i Bergslagen (2 tåg), Värmlandstrafik (5 tåg), Västtrafik (5 tåg), Östgöratrafiken (4 tåg), Norrtåg (1 tåg) och Transitio (1 tåg), totalt 30 Itino-tåg i Sverige.
› I Tyskland bedriver operatören VIAS i Rhein-Main-regionen trafik med 26 ITINO-tåg.
› Källa: Bombardier TransportationTotalt under 2008 har Bombardier Transportation i Sverige fått order på 13 dieseltåg av typen Itino. Den totala ordersumman uppgår till cirka 54 miljoner euro eller 510 miljoner kronor. Itino-tågen är byggda för persontrafik på olektrifierade banor.
Bombardier har lagt mycket krut på att få fram ett tågsätt som klarar snabb acceleration och inbromsning samt erbjuda en komfort som ligger i nivå med de eldrivna tågens: Luftkonditionering, låg ljudnivå och moderna informationssystem. Tågen fungerar också för funktionshindrade personer, enligt tillverkaren. Det är i och för sig något som alla länstrafikbolag kräver i dag, eftersom kollektivtrafiken satt som mål för sig själv att den ska vara tillgänglig för alla.
När det gäller miljön uppger tillverkaren att stora ansträngningar har gjort för att komma så långt som möjligt med dagens dieselteknik. Dieselmotorerna som driver Itino-tågen uppfyller redan nu EU-direktiven 2004/26/EC nivå 3B som från och med den 1 januari 2012 förväntas bli europeisk lag för tåg med dieselmotorer.