23948sdkhjf

Tåg uppe i 3 knyck

I helgen spräckte ett Regina-tåg drömgränsen på svensk järnväg - tåget kom upp i 303 kilometer i timmen.
FAKTA/
Forskningsprogrammet
Deltagare i forskningsprogrammet:

Banverket, Bombardier Transportation, Branschföreningen Tågopera-törerna, Chalmers Tekniska Högskola, Interfleet Technology, Konstfack, Kungliga Tekniska Högskolan, SJ, Transitio, Transrail, Vinnova och VTI.

Testerna skedde på den långa raksträckan mellan Skövde och Töreboda på Västra stambanan. På Västgötaslätten har det för tredje sommaren i rad genomförts tester av ny teknik för framtidens snabbtåg. Tidigare i somras sattes ett nytt hastighetsrekord på 295 kilometer i timmen. Tidigt på söndag morgon lyckades man passera den magiska gränsen 300 km/timmen för första gången på svensk mark.

- Det här är en milstolpe för projektet Gröna Tåget och utvecklingen av nya snabbtåg i Sverige. Den här sortens tåg blir ett mycket bra komplement i framtidens snabba och miljöeffektiva transporter på järnväg, säger Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand.

För att höja tågens prestanda i högre hastigheter behövs ny och avancerad teknik. Tidigare år har man testat bland annat en ny elektriskt reglerad boggi (hjulupphängning), som styr bra i kurvorna. Nu har man testat elektriska motorer som är kompaktare och ger ytterligare minskade energiförluster, samt en ny aktiv fjädring som ger mjukare gång i kurvorna och samtidigt medger bredare vagnar.

Ett viktigt syfte är att minska restiderna i framtiden. Tåget ska kunna användas både på befintliga banor och på de nya höghastighetsbanor, som så småningom troligen kommer även till Sverige. Tåget ska vara anpassat för svenska och nordiska förhållanden och det blir ännu energieffektivare än dagens tåg. Det ska också bli billigare att köra och öppnar därför för lägre biljettpriser.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062