Kollektivt - för klimatets skull!
Den 18 september arrangerade RES- och TRAFIKFORUM konferensen Mer kollektivtrafik i Stockholm. Många kom för att höra hur politiker och forskare samverkar för framtidens kollektivtrafik.
› NEOPLAN
› MAN
› PLANit Sweden AB
› MALMATOR
RES- och TRAFIKFORUMS heldagskonferens på temat Mer kollektivtrafik - annars når vi inte klimatmålen sammanförde ett antal kvalificerade experter från Sverige och övriga Europa med representanter från riksdagens trafikutskott. De gav sin syn på hur kollektivtrafiken ska utvecklas i framtiden.
Jonas Åkerman , forskare på KTH redogorde för sambandet mellan kollektivtrafik och klimatpåverkan. Carmen Hass-Klau , professor från universitetet i tyska Wuppertal talade om kollektivtrafik och ekonomisk tillväxt. Peter Stonham , chefredaktör för den engelska tidingen Transit Magazine gav sin syn på hur kollektivtrafiken kan lära av andra branschers marknadsföringsstrategier.
Peter J Ph Kortenhorst , styrelseordförande för Connexxion Holding NV, talade om hur bussbusstrafiken kan bli snabbare och effektivare. Gunilla Glantz , chef för Trafikplaneringen på SL redogorde för kollektivtrafikens utmaningar inför framtiden med en växande miljonstad.
Christer Ljungberg , vd Trivectorl, förklarade hur kollektivtrafiken ska prioriteras framför bilen för att klara klimatmålen. Hur kollektivtrafiken ska bli bättre genom samhällsplanering redogjorde Bård Norheim , Urbanet Research.
Kerstin Gustafsson , långsiktig planering, Skånetrafiken, tog bland annat upp trafikbolagets tågstrategi. Vilka utmaningar som finns och vilka hinder som måste övervinnas eller undvikas. Johanna Danielsson , Kairos Future tog upp resenärens perspektiv när det gäller nya krav på kollektivtrafiken i morgon.
Anders Karlsson , chefredaktör RESFORUM och TRAFIKFORUM, gav en spännande bild av hur riskkapitalet hittar fram till kollektivtrafiken.
Dagen avslutades med att Ibrahim Baylan (s), Jan-Evert Rådström (m), Karin Svensson Smith (mp) samt Sven Bergström (c), alla från riksdagens trafikutskott, diskuterade strukturen på den svenska kollektivtrafiken och varför Spanien och Schweiz lyckas bättre än Sverige att styra mot uppsatta mål.