Nu kommer kollektivtrafiken
Kollektivtrafiken kan bara vinna terräng genom obekväma beslut - det är en av slutsatserna under konferensen Mer kollektivtrafik som genomfördes i Stockholm den 18 september.
Allra mest växthusgaser kommer från personbilarna, lastbilarna genererar inte ens hälften av det personbilarna spyr ut. Det konstaterade Jonas Åkerman , forskare på avdelningen för miljöstrategisk analys på KTH i Stockholm. Han redovisade därefter för hur mycket olika scenarior skulle påverka den torala utsläppsmängden av koldioxid - för att åstadkomma en önskvärd förändring räcker det inte med ny teknik, vårt beteende måste förändras, anser Jonas Åkerman.
För två år sedan genererade Skånetrafiken 40 000 ton koldixod per år. Totalt alstrades samma år en miljon ton koldioxid när alla persontransporter i Skåne räknades in, merparten kom från personbilar. Enligt Kerstin Gustavsson , långsiktig planering, Skånetrafiken, skulle 40 000 ton sparas in om bara 4 procent av bilisterna valde att åka kollektivt i stället.
Men det valet gör inte människor om de inte får kraftiga incitament på att förändra sitt beteende - om det talade Bård Norheim från norska Urbanet Research och exemplifierade med situationen i Kristiansand. Där har det satsats stenhårt på att förbättra och bygga ut kollektivtrafiken men samtidigt är den sydnorska staden rena drömmen för den som vill parkera bilen i centrum. Därför går personbilen segrande ur striden om resenärerna.
Christer Ljungberg , vd för Trevector, målade en levande bild av hur samhällsplanering och kollektivtrafik inte samarbetar. En ny stadsdel i Umeå projekteras just nu - men ingen hade tänkt på hur kollektivtrafiken ska lösas. Om projektet genomförs som det ursprungligen var tänkt skulle majoriteten av de som kommer att bo i området välja bilen i stället för bussen.
Gunilla Glantz , SL, redogjorde för trafikbolagets långsiktiga planering för att klara av trafikbehoven i en växande miljonstad. Hon konstaterade att tunnelbanans kapacitetstak närmar sig medan pendeltågen nått taket. Det går inte att klämma in ett enda tåg till genom Stockholms Central. Kanske inte så konstigt, det passerar 522 tåg per dygn genom huvudstaden och den siffran kan inte växa förrän Citytunneln öppnar.