Bussförare kritiseras
Under årets första åtta månader inkom 9 209 klagomål rörande bussförarbeteendet till SL:s kundtjänst. Det visar SL:s tertialrapport som tas upp i styrelsen onsdag 24 september.
- Det är därför miljöpartiet förordar ett öppet spärrsystem med självscanning och påstigning i alla dörrar. Då går det också fortare. Att kontrollera biljetter och ge service ska servicepersonal göra medan föraren ska få köra. Öppna spärrsystem fungerar utmärkt på tvärbanan i Stockholm och på spårvagnar i Göteborg, säger Yvonne Blombäck.
FAKTA/ Missnöje med SL
Synpunkter på bussförare
73% klagade på förarbeteendet, främst på service
25% på körsättet
2% på felaktig eller bristfällig information
Klagomål på punktlighet fördelat på trafikslag
Buss 42%
Pendeltåg 35%
Tunnelbana 20%
Lokalbana 3%